Direct naar artikelinhoud

Vrouwelijk communicatiebureau Fé houdt ermee op

Communicatiebureau Fé houdt ermee op. Het bureau dat de voorbije jaren vooral naam maakte met vrouwvriendelijke en maatschappelijk relevante campagnes had te zwaar te lijden onder de economische crisis.

Dertien jaar geleden stampten Katja Van Putten en Dettie Luytten Fé uit de grond met de bedoeling om de overwegend mannelijke reclamewereld een forse oestrogeeninjectie toe te dienen. En dat lukte aardig. Met quasi uitsluitend vrouwen in dienst maakte Fé de voorbije jaren campagnes voor onder andere Ecover, Ikea en Triodos Bank. Hun bekendste campagne was misschien wel die voor Dove, waarvoor Fé een kalender met foto's van échte vrouwen op de markt bracht. "Stuk voor stuk campagnes die zin hadden", legt Van Putten uit. "Acties die iets bijdroegen aan onze maatschappij. Daar deden we het voor. Als dat niet meer kan, dan hoeft het niet meer."

Op dat punt zijn Van Putten en co. nu aanbeland. "We merkten dat we steeds vaker op die waarden moesten toegeven om nog aan de bak te komen." Grote schuldige daarvoor is de economische crisis. "Overal sneuvelen research- en communicatiebudgetten. Ook in overheidscommunicatie - essentieel voor een bureau als het onze dat zich op maatschappelijke thema's toelegt. Bovendien kiezen adverteerders in tijden van crisis voor zekerheid en dan wordt hun communicatie snel stereotieper. Ook dat is slecht nieuws voor Fé, dat de dingen tot graag anders doet."

En dan is er nog de veranderende communicatiesector. "Je moet als communicatiebureau tegenwoordig een hele reeks profielen aan boord hebben", legt Van Putten uit. "Sociologen, sociale media-experts, noem maar op. Bovendien moet je die mensen op steeds kortere termijn zien te vinden. Voor een kmo als de onze die gebonden is aan soms starre regelgeving is dat gewoon onhaalbaar. Natuurlijk kan je ook met freelancers werken, maar op den duur kom je dan in een situatie waarbij je eigen mensen met de handen zitten draaien terwijl die losse medewerkers al het werk opknappen." En dus zagen Van Putten en Luytten zich genoodzaakt om na dertien jaar de handdoek in de ring te gooien. Zeven medewerkers komen daardoor op straat te staan.

Toch blijft Van Putten ervan overtuigd dat de keuze voor een uitgesproken vrouwelijke aanpak de juiste was. "Mocht dat niet zo zijn, was Fé al eerder over de kop gegaan. Fé is tot nu altijd een gezond bedrijf geweest, dat bewijst ons gelijk. Bovendien hebben we wel degelijk dingen in beweging gezet. Bij veel bureaus wordt nu op een andere, meer maatschappelijk verantwoorde manier over reclame gedacht. Ik maak me sterk dat wij met Fé wat dat betreft wel degelijk impact hebben gehad."

Wat de toekomst brengt weet Van Putten nog niet. "Ik ben en blijf een communicatiemens. Maar eerst wil ik de tijd nemen om stil te staan bij wat er de laatste twee jaar is gebeurd."