Direct naar artikelinhoud

Frankrijk bouwt grootste cruiseschip ter wereld voor Amerikaanse rederij

De Franse scheepswerf STX mag het grootste cruise-schip ter wereld bouwen. Tot grote vreugde van de Franse overheid. Finland, dat ook in de running was, vraagt een onderzoek.

Na de miserie met ArcelorMittal, PSA en Alcatel-Lucent, kon de Franse overheid vorige week uitpakken met mooi nieuws. De scheepswerf STX France, het voormalige Chantiers de l'Atlantique de Saint-Nazaire, kreeg van de Amerikaanse cruiserederij Royal Caribbean Cruise Line (RCCL) een bestelling voor de bouw van het grootste cruiseschip ter wereld.

Voor de 2.100 werknemers en de circa 4.000 werknemers van onderaannemers van de werf is dit contract van meer dan 1 miljard euro een welkom geschenk. Het levert 10 miljoen uur werk op, goed voor drie jaar werkzekerheid.

De werf, die wordt gecontroleerd door het Zuid-Koreaanse STX en 33 procent eigendom is van de Franse staat, kreeg twee jaar lang geen grote bestellingen meer. De Franse eerste minister Jean-Marc Ayrault, ex-burgemeester van Nantes, noemde het contract met RCCL "hoop voor de Franse industrie". Tegelijk "erkende" hij dat zich "persoonlijk" met het dossier had beziggehouden. Twee weken geleden had hij nog de toplui van de werf en de tweede cruiserederij ter wereld op visite gehad. De directeur-generaal van de werf, Laurent Castaing, haastte zich echter om te zeggen dat er geen directe steun was gekomen van de Franse overheid.

In Finland heeft men zo zijn twijfels over de toekennig van het reuzencontract. Saint-Nazaire leverde voor de deal een bitse strijd met de Finse Turku-werf, eveneens een STX-dochter. Die werf leverde in 2009 en 2010 de twee eerste cruisekastelen af aan Royal Caribbean en was er bijna zeker van ook het derde te mogen bouwen. De Finse minister voor Economie Jan Vapaavuori verklaarde op tv contact te zullen opnemen met de Europese Commissie en de Franse overheid om te onderzoeken of de Europese concurrentieregels werden gerespecteerd.

Het nieuwe cruiseschip wordt 361 m lang en 47 m breed en kan 6.360 passagiers herbergen. De oplevering is gepland voor midden 2016.