Direct naar artikelinhoud

UberPop stopt even, maar geeft niet op

Uber schort taxidienst UberPop woensdagnacht op. Eerder onverwacht legt het bedrijf de veroordeling die het twee weken geleden opliep niet zomaar naast zich neer. In afwachting van het beroep, dat Uber meteen aantekende na de uitspraak, vraagt de taxidienst in een open brief een onderhoud met Brussels minister-president Rudi Vervoort (PS).

Na de veroordeling door de Brusselse rechtbank van koophandel kreeg Uber 21 dagen om alle wettelijke verplichtingen na te komen. Deed het dat niet, dan zou het een dwangsom van 10.000 euro per dag moeten ophoesten. Maar het Amerikaanse bedrijf in België heeft nu beslist om zich voorlopig te schikken naar de uitspraak. Tot er duidelijkheid is, stopt het bedrijf in de nacht van woensdag op donderdag met de dienst UberPop, die het anderhalf jaar geleden in Brussel lanceerde.

Bij Uber reageren ze teleurgesteld, maar met respect voor het werk van de rechters. "Zij moeten nieuwe technologieën beoordelen op basis van een taxiwet die dateert uit 1995, toen er nog amper sprake was internet en mobiele telefoons", zegt Belgisch general manager Filip Nuytemans. Die wet is achterhaald en moet aangepast worden aan de noden van consumenten vandaag, vindt Uber.

Andere visie op mobiliteit

Het taxiplan dat Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (sp.a) in februari van dit jaar heeft voorgesteld, biedt plaats aan initiatieven als Uber. Maar de Brusselse PS-fractie heeft de excellentie gevraagd om zijn plan te herzien omdat het "schadelijk is voor de taxisector en oneerlijke concurrentie in de hand werkt".

Met de open brief hoopt Nuytemans nu een overleg met PS-man Vervoort te forceren. "Voorlopig is hij op geen enkele uitnodiging ingegaan, maar we willen hem duidelijk maken wat onze visie op mobiliteit is", verklaart Nuytemans. Op het kabinet van de minister-president valt te horen dat Uber wel een onderhoud heeft gehad met het kabinet van de minister-president.

UberX, de iets duurdere variant met professionele chauffeur, blijft wel rijden. Die dienst is een maand geleden gelanceerd en is helemaal in regel met de bestaande wetgeving, zegt Uber. Chauffeurs hebben de juiste vergunningen, zijn verzekerd, medisch gekeurd en betalen sociale bijdragen, inkomstenbelasting en btw.

UberPop, redeneert het bedrijf, is helemaal geen taxidienst, maar een product waarbij particulieren via de app aanbieden om ritten te delen. Van die logica hoopt Uber de rechters te overtuigen in het beroep dat het aantekende.

Of het doek finaal valt over de dienst, hangt af van de uitkomst van het beroep. Daar kan ten vroegste binnen zes maanden duidelijkheid over zijn. Intussen werkt het bedrijf verder aan een uitrol van UberX in andere steden. Antwerpen, Gent, Charleroi en wellicht ook Luik zouden in 2016 aan bod zijn, laat Nuytemans weten.