Direct naar artikelinhoud

Milieuvriendelijke wagens rijden cruciaal jaar tegemoet

Volgens automobielfederatie Febiac zullen volgend jaar zo'n 750 elektrische en 3.500 hybride wagens worden verkocht in België. Een peulschil in vergelijking de meer dan een half miljoen traditionele' personenwagens. Toch wordt 2012 volgens de autoconstructeurs een cruciaal jaar.

Binnen twee weken staan in de Brusselse Heizelpaleizen honderden blitse auto's te keur. Naast benzine- en dieselmotoren staan vooral hybride en elektrische wagens in de schijnwerpers. Iedere zichzelf respecterende autoconstructeur ontwikkelde het voorbije jaar dan ook een wagen die elektrisch kan rijden.

Maar voor de grote automerken belooft 2012 het eerste cruciale jaar te worden. Terwijl die in 2011 nog grotendeels beperkt bleef tot Nissan (Leaf), Citroën (C-Zero) en Mitsubishi (iMiEV), staan nu ook Opel (Ampera), Chevrolet (Volt) en Renault aan de vooravond van hun marktintroductie.

"Dit jaar werden amper 176 elektrische wagens ingeschreven, maar de verkoop in 2012 schatten we op 750 elektrische en 3.500 hybride wagens", zegt Joost Kaesemans van Febiac. De automobielfederatie zal op het Brusselse autosalon in januari daarom uitpakken met een infostand waar 27 elektrische wagens uitgetest kunnen worden op een piste.

Veel wordt verwacht van de Opel Ampera en Chevrolet Volt van General Motors. De elektrische broertjes kunnen 500 kilometer rijden zonder te tanken, dankzij een gesofisticeerde range extender, een kleine benzinemotor die elektriciteit produceert als de accu leeg is. "Wanneer die leeg is na zo'n 80 kilometer, slaat de benzinemotor aan om elektrische stroom te produceren", zegt Michel Retour van Opel.

Dat moet vooral de 'afstandsangst' tegengaan, de angst om stil te vallen met een lege batterij. "Daarnaast is er nog het gebrek aan laadpalen. Maar ook dat is voornamelijk een psychologisch probleem, want vier op de vijf Europeanen rijden minder dan 80 kilometer per dag", weet Retour.

De meer dan 200 Ampera- en Volt-wagens die werden besteld, zullen vanaf januari worden geleverd. "Onze eerste levering uit Amerika is net aangekomen in de haven", vertelt Yves De Cauwer van Chevrolet. Ook de Franse concurrent Renault mengt zich in de strijd. "Met vier verschillende elektrische modellen, een investering van meer dan vier miljard euro", zegt Karl Schuybroek van Renault. "We kunnen moeilijk achterblijven, want vanaf 2012 hebben alle grote merken een elektrische wagen op de markt."

Sinds de Nissan Leaf in oktober aan de eerste Belgische klant werd afgeleverd, gingen meer dan honderd exemplaren over de toonbank. "De aardbeving in Japan gooide even roet in het eten, maar tegen 2013 hopen we op enkele duizenden wagens in België", zegt woordvoerster Marie-Louise Van Dyck. Peugeot België houdt het op 130 à 150 exemplaren.

De constructeurs hopen die vooral kwijt te raken aan bedrijven. "Bpost, Coca-Cola, Belgacom, Solidariteit voor het Gezin: ze zijn allemaal geïnteresseerd in onze elektrische wagen", laat Schuybroek weten. Bedrijven kunnen een elektrische auto voor 120 procent aftrekken van de belastingen. En naast lagere onderhouds- en verplaatsingskosten kan het bedrijf profiteren van een groen imago.

De particulier, die ook geniet van een belastingvermindering van 9.000 euro, hinkt voorlopig achterop. "Wij hopen dat een breder gamma en meer elektrische wagens in het straatbeeld voor de klik zullen zorgen", besluit Kaesemans.

Toyota Prius

De hybride Prius, voor het eerst gelanceerd in 1997, was een voorloper in het segment van milieuvriendelijke wagens.

General Motors EV1

De EV1 kreeg van meet af aan, in 1996, te maken met de machtige autolobby. De productie werd stopgezet in 1999.