Direct naar artikelinhoud

Amnesty geeft Saoedi's met de zweep

'Bloggen kan een pijnlijke rug opleveren. De Saoedische blogger Raif Badawi zal het binnenkort ondervinden als hij 1.000 zweepslagen krijgt.' In een opvallende campagne stelt Amnesty International de goodwill tegenover het Saoedische regime aan de kaak.

Een vrij kleine foto van een blote rug vol striemen op een paginagrote zwarte advertentie. Meer had Amnesty International in Nederland niet nodig om de Nederlandse krantenlezers afgelopen zaterdag even tot nadenken te stemmen. Met de boodschap 'Bloggen is slecht voor je rug' stelde de mensenrechtenorganisatie het lot van Raif Badawi aan de kaak.

De blogger en oprichter van de grootste onlinefora van Saoedi-Arabië werd in mei veroordeeld tot tien jaar cel, duizend zweepslagen en een boete van 191.000 euro voor 'het beledigen van de islam'. Omdat de straf begin deze maand in beroep bevestigd werd, zal hij binnenkort zijn zweepslagen krijgen. Niet allemaal ineens, maar wel in twintig sessies van vijftig zweepslagen. Telkens op vrijdag voor de Al-Jafali Moskee in Jeddah.

Concurrentie

"We hebben die foto speciaal laten maken en de verwondingen met grime nagemaakt", zegt Emile Affolter, de Nederlandse woordvoerder van Amnesty. "Van Raif Badawi zijn er natuurlijk nog geen foto's. Er zijn wel meerdere foto's beschikbaar van mensen die zweepslagen hebben gekregen, maar we vonden het weinig correct om die te gebruiken."

Een oplossing die een gevoelige snaar raakt, zo blijkt. De oproep om een e-mail te sturen naar de Saoedische ambassade in Nederland werd al 35.000 keer gevolgd. En Affolter hoopt dat het ook de ogen van de Nederlandse regering opent. "Als het over mensenrechten in andere landen gaat, is Nederland vrij kritisch. Als het Saoedi-Arabië betreft, horen we echter weinig."

Dat Amnesty International voor zo'n sterk beeld kiest, is geen toeval, zegt Fons Van Dyck van het merkadviesbureau Think BBDO. "In deze tijden van sociale media en YouTube is er een enorme concurrentie om aandacht. Men gaat meer extreme uitingen gebruiken. Bij ngo's en initiatieven voor goede doelen is het daarbij geaccepteerd om net iets verder met emoties te gaan dan bij private commerciële bedrijven."

In evenwicht

Volgens van Dyck hebben confronterende campagnes wel degelijk een effect. "De enige voorwaarde is dat het idee niet mag domineren op je boodschap, anders herinnert men alleen nog de actie. Bij de Ice Bucket Challenge mag je niet alleen onthouden dat mensen ijswater over hun hoofd goten, maar moet je weten dat het over ALS ging. Bij deze campagne van Amnesty lijkt dat in evenwicht te zijn: de boodschap is duidelijk en iedereen kent Amnesty International."

Het beeld van de met zweepstriemen verwonde rug zal wellicht ook de Belgische tak van Amnesty gebruiken, zegt Lore Van Welden. "Onze Nederlandse collega's hebben net iets meer capaciteit dan wij om zo'n campagne te ontwikkelen. We zullen de beelden wellicht via onze sociale media delen."