Direct naar artikelinhoud

'Straks leven we allemaal in virtual reality'

Artificiële intelligentie en virtual reality zijn de toekomst. Tenminste, als we Ericsson mogen geloven. Uit een rapport van dat technologie- en communicatiebedrijf blijkt dat de virtuele en de echte realiteit steeds meer naar elkaar toegroeien.

Voor het rapport 10 Hot Consumer Trends for 2017 ging technologiebedrijf Ericsson te rade bij een dikke 7.000 toegewijde internetgebruikers uit veertien wereldsteden. Gecombineerd met eigen onderzoek van de afgelopen twintig jaar distilleerde het tien consumententrends die relevant zijn voor zowat 27 miljoen gebruikers. Die gebruikers zullen steeds meer in een wereld leven waarin artificiële intelligentie (AI) en virtual reality dagelijkse kost worden.

Zo ziet een kwart in AI hun toekomstige baas op het werk, al is ook de helft van hen bezorgd dat AI-robots hun baan zullen overnemen. Verder voorspellen liefst vier op de vijf proefpersonen dat binnen drie jaar de echte werkelijkheid niet meer te onderscheiden zal zijn van virtual reality. De helft ziet ook toekomst in augmented reality, de toepassing die Pokémon Go zo populair maakt, waarbij een computer synthetische elementen toevoegt aan de realiteit.

"Wat we de realiteit noemen, zal steeds subjectiever en persoonlijker worden", stelt Ericsson-onderzoeker Michael Björn. "Niet enkel omdat gebruikers zich met gelijkgestemden omringen op sociale netwerken, maar ook omdat ze de manier waarop ze de wereld waarnemen steeds meer modificeren met virtual en augmented reality."

Nog niet voor morgen

Dat risico erkent ook professor Peter Schelkens, verbonden aan de VUB en IMEC. "Van die bedreigingen moeten we ons bewust zijn. De bubbel waarin we leven, dreigt immers alleen maar versterkt te worden, als we onze werkelijkheid steeds meer zelf vormgeven."

Toch lijkt een nabije toekomst waarin virtual en augmented reality de orde van de dag bepalen, onwaarschijnlijk voor Schelkens. "Binnen de drie jaar, dat lijkt me zeer vlug. Er zijn met virtual en augmented reality nog aardig wat problemen die moeten opgelost worden om die technologie echt natuurgetrouw te maken."

Voor specifieke professionele toepassingen, bijvoorbeeld in de medische sector, zal snel steeds meer gebruik gemaakt worden van alternatieve werkelijkheden, en er wordt al geëxperimenteerd met de holo-lens van Microsoft. "Maar dat is een zeer zwaar toestel, dat niet gebruiksvriendelijk is. Technologie als contactlenzen of brillen die virtual en augmented reality op dagelijkse basis mogelijk maken, daarvan zijn we nog ver verwijderd."