Direct naar artikelinhoud

Plan van 9 miljard krijgt ONVOLDOENDE

Er is een nieuwe wending in het Oosterweel-dossier. Intendant Alexander D'Hooghe legt een plan op tafel voor de volledige overkapping van de Antwerpse ring. Dat was de eis van de actiegroepen, maar toch zijn zij niet helemaal tevreden. 'De volksraadpleging gaat voorlopig door.'

De volledige overkapping is een van de zeventien voorwaarden die D'Hooghe oplegt voor de Oosterweel-verbinding. Zijn ambitienota van 200 pagina's is het resultaat van meer dan 200 gesprekken met actievoerders, experten en overheden. Daarbij ging D'Hooghe op zoek naar raakvlakken tussen de partijen. Zoals de verbetering van de luchtkwaliteit, het aanleggen van een uitgebreid fietsnetwerk en de verhoging van de verkeersveiligheid.

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) reageert alvast positief. Hij hoopt snel vooruit te kunnen. "Alles is klaar om met vereende krachten werk te maken van oplossingen die het leven in en rond Antwerpen beter maken."

Taboe

De actiegroepen reageren echter kritisch. "Deze nota bewijst dat de overkapping van de ring geen folietje is, maar een noodzaak. Dat is een stap voorwaarts. Maar wij stellen vast dat de intendant nog altijd vasthoudt aan de beslissing van de Vlaamse regering. Ons tracé krijgt nog altijd geen faire behandeling", stelt Manu Claeys van de actiegroep StRaten-generaal. Ook burgerbeweging Ringland blijft zich tegen het BAM-tracé van de Vlaamse overheid verzetten. "Er komt een dak op het huis, maar de wankele fundamenten blijven", klinkt het.

De actiegroepen eisen dat de verschillende tracés voor Oosterweel eerlijk worden onderzocht. "Zolang een gesprek daarover taboe blijft, is er geen akkoord. Het BAM-tracé hangt als een zwaard van Damocles boven deze operatie", zegt Claeys. StRaten-generaal en Ademloos hebben een klacht tegen Oosterweel lopen bij de Raad van State. Die houden ze achter de hand. "Als de rechter ons gelijk geeft, dan moet de overheid terug naar af."

Intussen hebben de klassieke actiegroepen samen met Ringland al 55.000 handtekeningen verzameld. Dat is eigenlijk voldoende om een volksraadpleging over Oosterweel af te dwingen, maar de groepen mikken op 75.000. "Wij hebben van de intendant onvoldoende argumenten gehoord om onze zorgen weg te nemen. Het spreekt voor zich dat wij handtekeningen blijven inzamelen", klinkt het.

Tot nu toe weigerden de actiegroepen, de stad Antwerpen en Vlaanderen elkaar een duimbreed toe te geven. De Vlaamse overheid diende al een bouwaanvraag in voor de heraanleg van Linkeroever en staat te trappelen om de spade in de grond te steken. De actiegroepen dreigen op hun beurt alles stil te leggen met een procedure voor de Raad van State en een volksraadpleging.

Derde weg

Tussen die twee extremen, zegt D'Hooghe nu, ligt een derde weg. Een pragmatische weg waarbij de Vlaamse overheid haar zin krijgt over het BAM-tracé, maar wel moet inbinden over de manier waarop ze dat bouwt. Kortom: niet met een deksel hier en daar, maar overal overkapt. Zo gaat de levenskwaliteit van de Antwerpenaar erop vooruit en komt de regering tegemoet aan de bezwaren die door de actiegroepen worden geopperd.

"Dit is een historische kans", zegt D'Hooghe, die iedereen oproept om zich nu achter zijn project te scharen.

Zijn derde weg is wel een bijzonder dure weg. De volledige overkapping gaat volgens schattingen zowat 9 miljard euro kosten. Daarbij houdt de intendant geen rekening met de kosten voor de uitbouw van het openbaar vervoer op en rond de Antwerpse ring. "Gezien de kosten en de omvang van het project zal dit sowieso in verschillende fases moeten worden gerealiseerd", zegt de intendant. "Dit wordt een generationeel project." Antwerpen moet dus sowieso geduld blijven uitoefenen.

3