Direct naar artikelinhoud

'Het is zelden een goed idee om het roer helemaal om te gooien'

Met de voorstelling van de najaarsprogrammatie is Olivier Goris, kersvers netmanager van televisiezender Eén, aan zijn eerste wapenfeit toe. Een ideaal moment om het niet alleen over de nieuwe programma's, maar ook over de toekomst te hebben. En die ziet Goris, ondanks de donkere wolken boven de Reyerslaan, positief. 'Dit is een ideaal moment om bij de VRT terecht te komen.'

Begin februari trok Goris de deur bij Woestijnvis achter zich dicht. De programmadirecteur verliet het productiehuis om bij Eén de lijnen uit te zetten. "Ik was bij Woestijnvis niet op zoek naar de uitgang, maar toen de VRT kwam aankloppen, wist ik al na dertig seconden dat hun voorstel om netmanager van Eén te worden me enorm prikkelde."

Op één juni ging Goris aan de slag bij de VRT, toen nog onder een gunstig gesternte. Natuurlijk waren er uitdagingen, het steeds ouder wordende publiek van Eén bijvoorbeeld of de veranderende kijkgewoontes bij de jongere kijkers. Maar dat was niets in vergelijking met de onheilsberichten die de VRT vorige week bereikten.

Tegen 2019 moet de openbare omroep 27 miljoen besparen, 15 miljoen daarvan moeten ze volgend jaar al zien te vinden. Veel wil Goris daar nog niet over kwijt. "Het heeft geen zin om op de zaken vooruit te lopen." Spijt van zijn keuze voor de VRT heeft hij niet. Integendeel zelfs. "Dit is het ideale moment om bij de VRT terecht te komen. Het medialandschap is in volle verandering en als netmanager van Eén, de grootste zender van Vlaanderen, maak ik het allemaal van op de eerste rij mee."

Treintje blijft

De inbreng van Goris in de programmatie voor komend najaar is beperkt. "Het schema was al grotendeels klaar toen ik begon, maar ik zet er met veel plezier mijn handtekening onder."

Grote verschuivingen hoeft de kijker niet te vrezen. Het ijzersterke treintje met Dagelijkse kost, Blokken, Het journaal, Iedereen beroemd en Thuis blijft onveranderd en ook andere sterkhouders als VOLT, Café Corsari en Dieren in nesten komen terug.

Al werd er hier en daar wel wat gesleuteld in een poging de programma's fris te houden. Freek Braeckman en Tomas De Soete nemen de presentatie van Café Corsari voortaan afwisselend voor hun rekening en krijgen daarbij de hulp van een aantal vaste gasten en ook Iedereen beroemd krijgt een aantal nieuwe rubrieken. Naast die bekende namen zijn er natuurlijk ook een rist nieuwkomers. Normale mensen bijvoorbeeld, een panelprogramma met Adriaan Van den Hoof of Biker Boys, een fictief reisprogramma uit de koker van Bart De Pauw.

Een revolutie hoeven we de komende televisieseizoenen niet meteen te verwachten. Goris: "De opstart van VIER en VIJF heeft me geleerd dat het op televisiegebied zelden een goed idee is om het roer helemaal om te gooien. Ik opteer liever voor een proces van geleidelijke verandering."

Want er moeten wel degelijk zaken veranderen. Zo voelt Het journaal steeds nadrukkelijker de hete adem van Het VTM nieuws in de nek. "Hun nieuws oogt frisser, ze hebben bij VTM wat dat betreft een paar opvallende stappen gezet. Nu is het zaak om ervoor te zorgen dat ons journaal zijn kracht kan behouden. Daar zijn al verschillende gesprekken over geweest."

Ook het veranderend kijkgedrag, waarbij mensen steeds vaker uitgesteld of op andere schermen naar tv kijken, moet Goris de komende jaren zien te counteren. "Een programma is tegenwoordig veel meer dan enkel tv. Het moet ook op andere platformen leven. Een programma als Biker Boys bijvoorbeeld leent zich daar perfect toe."

Nog een prioriteit is jonge kijkers naar Eén lokken. "Ik verwijs daarvoor graag naar de evolutie van Thuis. Dat programma oogt nu veel frisser dan een paar jaar geleden en heeft er daardoor een pak jonge kijkers bij gekregen. Maar het is onderweg wel geen totaal ander programma geworden, de oudere fans herkennen zich er nog steeds in. Dat soort evolutie moeten we de komende jaren ook met Eén maken."

Of daarbij een rol voor Woestijnvis is weggelegd, is ook voor Goris afwachten. "Ik merk wel dat de relatie tussen de VRT en Woestijnvis nu soepeler loopt dan twee jaar geleden. En Woestijnvis blijft een productiehuis dat heel straffe programma's maakt. Maar gesprekken over een mogelijke samenwerking zijn er nog niet geweest. Ik heb heel mijn leven bij Woestijnvis gewerkt, natuurlijk zijn er nog af en toe contacten, maar dan gaat het eerder over de kinderen dan over nieuwe programma's."