Direct naar artikelinhoud

Makers 'Anne' zetten positieve recensie als reclame in 'NRC Handelsblad' na kritisch stuk

Theater Amsterdam heeft een manier gevonden om te reageren op de kritische recensie van hun theaterproductie Anne, die vorige week vrijdag prominent de voorpagina van NRC Handelsblad sierde. Het theatergezelschap plaatste gisteren een paginagrote advertentie in dezelfde krant met daarin een positieve recensie van de Duitse krant Frankfurter Algemeine Zeitung. De advertentie is niet vertaald.

NRC-hoofdredacteur Peter Vandermeersch noemde het een "mooie reactie van Theater Amsterdam". De Duitse kwaliteitskrant was in tegenstelling tot NRC lyrisch over Anne. "Hetdagboek van Anne Frank is 'genial' voor het toneel bewerkt door Jessica Durlacher en Leon de Winter", schreef de Frankfurter Algemeine. Lof is er ook voor de hoofdrolspelers en de enscenering van Theu Boermans.

Negatief artikel

NRC Handelsblad kreeg vrijdag veel kritiek te verduren op de keuze om de hele voorpagina in te ruimen voor een negatieve recensie van de groots opgezette toneelproductie. Volgens de krant komen de karakters in het stuk "niet goed uit de verf" en weet Anne dat ruim drie uur duurt, "lang niet altijd te boeien".

"Een grote omissie is ook dat het gevoel van beklemming, zo prangend in het dagboek, volledig ontbreekt", oordeelde recensente Wensink. Ook andere Nederlandse kranten waren niet overwegend positief over het stuk.

In Duitsland is de sfeer anders. Naast de Frankfurter Algemeine spreekt ook Der Spiegel van een "verbluffend gelukte geschiedenisles" van schrijversechtpaar Durlacher en De Winter.