Direct naar artikelinhoud

Hoe ouder de consument, hoe duurzamer de aankoop

BRUSSEL l Trendonderzoeksbureau BeXpertise ondervroeg 25.000 Belgen over hun aankoopgedrag van duurzame producten. Uit de studie blijkt dat hoe ouder men wordt, hoe meer men geneigd is duurzame goederen te kopen.

"Mensen worden getriggerd om duurzame producten te kopen als er een gewin is", verklaart woordvoerster Paskal Deboosere van Fedis, de federatie van de distributiesector die de opdracht tot de bevraging gaf. "En hoe ouder je wordt, hoe kapitaalkrachtiger je bent."

Tussen denken en doen zit echter een groot verschil. Zo zegt 62 procent van de respondenten dat ze meer willen betalen als ze daarmee de wereld een beetje kunnen verbeteren. Wordt hen echter de concrete vraag gesteld of ze bereid zijn meer te betalen voor een milieuvriendelijke verpakking, dan antwoordt nog maar 45 procent positief.

Verder blijkt dat de klant duurzame producten nog altijd definieert als spullen die lang meegaan dankzij hun goede kwaliteit (82 procent). Zo'n 57 procent associeert duurzame producten met milieuvriendelijkheid. Voor 35 à 40 procent zijn ze synoniem aan een eerlijke prijs, de afwezigheid van pesticiden, de garantie dat er geen kinderarbeid aan te pas is gekomen of dat ze niet op dieren getest zijn. Zestien procent vindt een product duurzaam als het in België gemaakt is.

Fedis liet de studie uitvoeren in het kader van de uitreiking van de Mercuriusprijs. Die stond dit jaar in het teken van duurzaam handel drijven.

Handelszaak van het Jaar is supermarktketen Colruyt geworden, omdat het bedrijf volgens de jury doorgedreven duurzaamheid als filosofie hanteert en op elk gebied van zijn beleid vooropstelt. Zo investeerde Colruyt de voorbije jaren in zonnepanelen, windmolens, een fietsproject en dodehoekcamera's voor vrachtwagens. (TS)