Direct naar artikelinhoud

Modehuis Oilily herleeft, met dank aan het nageslacht

Modemerk Oilily staat er opnieuw. Het herrezen bedrijf presenteert dit weekend zijn zomercollectie 2015 in Nederland. Met dank aan het nageslacht, dat de erfenis van zijn ouders weer in ere herstelt.

Turbulent. Zo kan je de recente geschiedenis van Oilily gerust noemen. Het kledingmerk waarvan in de gloriejaren sterren als Madonna en Michael Jackson klant waren, ging immers zes jaar geleden failliet. Tot groot verdriet van het koppel Willem en Marieke Olsthoorn, dat het label in 1964 opstartte. "In 2000 verkochten zij het gros van hun aandelen aan ABN Amro en in 2008 werd het door de nieuwe eigenaars failliet verklaard", vertelt Gijs De Kogel, de marketingdirecteur van het bedrijf. Maar het koppel liet het daar niet bij.

"Marieke en Willem vonden het zonde om hun merk te laten sterven. Ze kochten de naam terug en maakten in 2009 een rondje bij hun kinderen om hen te vragen of ze in het bedrijf wilden stappen." Met succes.

Sinds dat jaar bouwt hun nageslacht weer gestaag aan het merk. De kinderen van de Olsthoorns wilden de productie terug naar Europa halen. De vorige eigenaars verplaatsten die naar Azië, maar dat strookte niet met de mentaliteit van de oprichters, die alles in Nederland lieten maken. "Ook het DNA van het merk blijft gerespecteerd, met aandacht voor materialen en prints", zegt De Kogel.

Kinderkleding

Met Henk Goewie, kersvers creatief directeur, zet het Nederlandse merk weer een stap naar voren. Goewie, die in België ook voor Xandres tekende, toont dit weekend zijn eerste Oilily-zomercollectie op kledingbeurs de Modefabriek in Amsterdam. En al stak hij het merk in een moderner jasje, wie de fleurige prints van Oilily ziet, merkt meteen dat het label door kinderen van de sixties werd bedacht.

Marieke Olsthoorn zal de comeback niet meer meemaken. Zij is inmiddels vorig jaar overleden, maar gaf het modehuis zijn typerende lichtvoetige stijl mee. "Oilily begon als een kindercollectie. Ze had haar eigen handschrift en als eerste zette zij het kind in haar ontwerpen centraal. Tot dan was kinderkleding een miniatuurversie van volwassen ontwerpen. Marieke werkte met kleuren en motieven die de kleinsten aanspraken, maar maakte ook broeken die stevig genoeg waren om in een boom te klimmen. Of met zakken waarin schelpen of stenen pasten", weet De Kogel.

De collectie sloeg aan. In Amerika telde Oilily op zijn hoogtepunt zeventig winkels, maar nergens hielden ze zo van de Nederlanders als in Azië. "Daar droegen moeders de grootste maten van de kindercollectie." Een dameslijn volgde in 1986. Vandaag staat Oilily nog niet op de top die het merk in de jaren negentig bereikte, maar de omzet stijgt opnieuw.