Direct naar artikelinhoud

Wall Street heeft dan toch hart

Wat als de big shot van een bedrijf ernstig ziek is? Doen alsof er geen vuiltje aan de lucht is? Of toch maar beter in je kaarten laten kijken? Jamie Dimon, CEO van JPMorgan Chase, kiest voor het laatste en stemt daarmee Wall Street opvallend mild.

Het selecte kransje CEO's waarvan bekend is dat ze aan kanker lijden, is sinds dinsdagnacht een lid rijker. Jamie Dimon, de algemeen directeur en voorzitter van Amerika's grootste bank JPMorgan Chase, stuurde alle werknemers en aandeelhouders een e-mail waarin hij hen inlichtte over zijn gezondheidstoestand. "Het goede nieuws is dat de prognose van mijn artsen uitstekend is. Ze konden de kanker snel opsporen en stellen dat ik zal genezen", aldus de 58-jarige man die zich pas enkele weken eerder niet goed voelde. Twee scans en een biopsie later volgde het verdict: een gezwel in de keel en de aangrenzende lymfeklieren.

Dimon, die de komende acht weken chemotherapie zal volgen, is niet van plan een stap opzij of achteruit te zetten. Het enige wat verschuift zijn volgens de bankier een paar afspraken in zijn agenda.

Op Wall Street waren na de bekendmaking alle ogen gericht op de aandelen van JPMorgan Chase. Zouden de shareholders negatief reageren? Want een zieke CEO, die zou ook wel eens het bedrijf kunnen besmetten. Die redenering volgden aandeelhouders eerder al: toen Apple-baas Steve Jobs begin 2011 een half jaar op ziekteverlof ging, kleurden de beurscijfers diezelfde dag donkerrood.

De aandeelhouders van JPMorgan Chase bleken minder gechoqueerd. Woensdag daalde het aandeel 1 procent tot 56,97 dollar. Een deel daarvan bleek gisteren alweer goedgemaakt.

Transparantie

De Amerikaanse zakenman Warren Buffett was vol lof over de transparantie die ze bij de bank aan de dag legden: hij benadrukte dat het de plicht is van leidinggevenden om hun aandeelhouders van snelle en accurate info over hun gezondheid te voorzien. Buffett deed dat een jaar geleden ook toen kanker bij hem werd vastgesteld.

Concrete regels voor CEO's om over ziekte te communiceren bestaan niet. Experts hebben er wel één: verzwijg niets. Als via via zou uitlekken dat je een potentieel levensbedreigende aandoening hebt, dan heb je als boegbeeld een extra probleem. Het kan slecht afstralen op je imago, dat van je bedrijf én speculaties op de beurs in de hand werken. Dat is zonde, vindt Peter Frans Anthonissen, specialist reputatiemanagement. "Er zijn immers ook positieve kanten aan. Het toont dat een bedrijfsleider ook maar een mens is die ziek kan worden, en dat het bedrijf dit open en eerlijk benadert."

Steve Jobs hield lange tijd verborgen dat hij pancreaskanker had. Maar dat geval vergelijken met de situatie Dimon-JPMorgan Chase kan niet volgens Anthonissen. Het is een ander bedrijf met andere producten. "Jobs was Apple. Hij was het brein, het gezicht en dus veel invloedrijker. Wie JPMorgan zegt, zegt niet Dimon. Hij is een primus inter pares, de eerste onder zijn gelijken."

De keuze van Dimon, en daarvoor ook van Buffet, om open te communiceren past volgens de man binnen het steeds groter wordende belang van transparantie in de bedrijfswereld. Of beter, in onze maatschappij. Zelfs een paus, een koning, een president verbergt tegenwoordig zijn ziekte niet meer. "Times they are a-changing. Digitalisering, nieuwe media en mondialisering spelen daar een belangrijke rol in."

Sowieso zullen ze bij JPMorgan Chase over acht weken een nieuw communiqué moeten maken. "Eenmaal het nieuws out in the open is, ben je aan aandeelhouders, klanten en medewerkers verschuldigd terug te koppelen. Dat geldt voor goed én slecht nieuws."