Direct naar artikelinhoud

Gezocht: legerbasis voor opvolger van C-130

Defensieminister Steven Vandeput (N-VA) moet dringend werken starten om de vervanger van de C-130 te huisvesten. De Airbus A400M heeft langere pistes en bredere loodsen nodig. Een heikel punt in tijden van zware besparingen.

De klok tikt genadeloos voor minister Vandeput. Hoewel Airbus ten vroegste in april 2019 de eerste A400M 'Atlas' levert, moeten de transportvliegtuigen wél dringend een onderkomen krijgen. "Momenteel is geen enkele vliegbasis voldoende uitgerust om de zeven bestelde Atlassen te ontvangen", zegt Tony Langone, woordvoerder van Vandeput. De oorzaak is simpel: plaatsgebrek. Een Atlas is liefst 15,3 meter langer, bijna 3 meter hoger en zo'n 2 meter breder dan de pensioengerechtigde C-130 'Hercules'. "We hebben niet alleen grotere loodsen nodig", zegt Langone. "Ook onze banen zijn niet groot of stevig genoeg. Om tijdig klaar te zijn, moeten de werken volgend jaar starten."

Welke basis dan dringend aanpassingen krijgt, weten ze bij Defensie nog niet zeker. "Rond Pasen legt de minister zijn visienota voor aan de regering", zegt Langone. "Afhankelijk van het beschikbare budget kunnen we een basis kiezen en bepalen welke werken er precies nodig zijn."

Hoeveel de aanpassingen mogen kosten, is dus nog niet duidelijk. In de wandelgangen deed eerder een bedrag van 170 miljoen euro de ronde. Maar het zal met veel minder moeten. Defensie moet deze legislatuur dik 1,5 miljard besparen. Dit jaar al zeker 220 miljoen. Bovendien plant Defensie nog investeringen, onder meer in nieuwe rekruten, materieel en gevechtsvliegtuigen. Vooral voor de aankoop van die laatste zal Defensie een serieus spaarpotje moeten aanleggen. Mocht ons land evenwel de F-35 van Lockheed Martin aanduiden als opvolger van de F-16, dan kan het rekenen op een financiële 'meevaller'. De producent wil het prijskaartje onder de 70,2 miljoen euro krijgen, een kwart goedkoper dan aangenomen.

Intussen worstelt Airbus met serieuze kopzorgen. De productie en levering van zijn A400M's lopen maanden vertraging op. Door de problemen hebben Frankrijk en Duitsland naar verluidt hun bestellingen ingekrompen. Dat is mogelijk goed nieuws voor ons land. "Zo is er meer ruimte om de achterstand in te halen", zegt Langone.