Direct naar artikelinhoud

Editors op flessen getrokken

'Salvation' is niet alleen de naam van een van de opvallendste nummers op de nieuwe cd van Editors. Het is nu ook een donker bier dat de succesvolle Britse band brouwt in samenwerking met Brussels Beer Project.

Rockgroepen die hun eigen bier lanceren: het is op zich geen nieuw fenomeen. Onder meer Iron Maiden, Madness en Elbow deden het Editors al voor, en eerder dit jaar kondigde Queen aan dat er een 'Bohemian Rhapsody'-pils op de markt zou komen. In de meeste gevallen gaat het evenwel om een brouwerij die gecontacteerd wordt, en voor korte of langere tijd een bestaand recept aan de band in kwestie uitleent. Blits etiket erop, en klaar. Bij fans staat het cool in de ijskast, en voor de groepen in kwestie is het net iets geestiger dan de zoveelste T-shirt of badhanddoek in de merchandisingstand.

En het concept slaat aan. Van Iron Maidens Trooper-bier werden inmiddels al bijna vijf miljoen flesjes verkocht, en de productie van Elbows Build A Rocket, Boys! werd vorig jaar van de markt gehaald nadat er meer dan 750.000 units van over de toog waren gegaan. Het is dus ook een aardige bron om extra inkomsten mee te genereren.

Editors heeft het evenwel anders aangepakt. De voorbij maanden zijn vooral bassist Russel Leech en zanger Tom Smith een paar keer in Brussel geweest om bij Brussels Beer Project in de Antoine Dansaertstraat te komen proeven, en er in samenwerking met de brouwers een mix van ingrediënten samen te stellen waar ze zich helemaal in kunnen vinden. "Ik wilde een donker biertje, maar met een lichte afdronk. Een beetje zoals onze muziek zelf", legt Leech uit. En inderdaad: wie het bier proeft, herkent toetsen van koffie en chocolade.

"In de muziek heb je drugbands en drinkbands. Wij houden wel van de gezelligheid om samen een glas te drinken. Het idee dat we dat nu met ons eigen bier kunnen doen, is surrealistisch. Fijn, maar surrealistisch. Zeker omdat het om een Belgisch bier gaat." Zanger Tom Smith is het daarmee eens. "Toen het voorstel kwam hebben we geen seconde getwijfeld. Natuurlijk is dat niet de reden waarom je een band begint. Maar het is een buitenkans. Iets om fier op te zijn. Onze naam staat zelfs op het etiket, al denken we dat dit bier een breder publiek moet kunnen bereiken dan uitsluitend Editors-fans."

Brussels Beer Project (BBP) ontstond twee jaar geleden, en wil een nieuwe wind laten waaien in de bierwereld. De twee jonge ondernemers die aan het hoofd staan van het bedrijf willen zich in de toekomst ook meer toeleggen op muziek-en-bierpairing. "Wanneer bieren getest worden, gebeurt dat doorgaans in stilte. Maar de realiteit is natuurlijk dat ze meestal gedronken worden in lawaaierige cafés. Die sfeer maakt een essentieel onderdeel uit van de drinkervaring", stelt Olivier De Brauwere. BBP brengt tijdelijke bieren op de markt - vaak samenwerkingen met andere kleine brouwerijen uit alle hoeken van de wereld - maar blaast ook oude bieren nieuw leven in.

Het Editors-bier is verkrijgbaar in supermarkten in de buurt van Brussel, en kan uiteraard ook geproefd en genuttigd worden bij Brussels Beer Project zelf.

www.brusselsbeerproject.be