Direct naar artikelinhoud

Brussels Airport is weer volledig open voor de zomer

Anderhalve maand na de aanslag op Brussels Airport gaat de vertrekhal weer open. In juni wil CEO Arnaud Feist de zomerdrukte voor zijn en moet Zaventem dan weer op volle capaciteit draaien.

"Dit is mijn eerste weekend sinds de aanslagen van 22 maart", zucht een opgeluchte Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport. Hij heeft een aantal journalisten uitgenodigd op de kantoren in Zaventem om tegengewicht te bieden aan de negatieve berichten over de veiligheid van zijn luchthaven. Het ontslag van minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) heeft alleen maar olie op het vuur gegooid.

Buiten de zichtbare irritatie over het uitlekken van de audits die Galant de das om hebben gedaan, wil Feist niets over de ex-minister kwijt. "Wij hebben die rapporten zelfs niet gekregen", zegt hij. Feist herhaalt dat ze niets zeggen over de beveiliging van de luchthaven, maar enkel over de gebrekkige controle op de beveiliging. Met andere woorden, de grote beveiligingsmolen draait prima, alleen is er niet voldoende nagekeken of dat wel zo is.

Brussels Airport krijgt geregeld en op onverwachte tijdstippen controleurs over de vloer. Van het Directoraat-generaal Luchtvaart (DGLV) van de FOD Mobiliteit, van de Europese Unie en van de door de bank genomen erg strenge Amerikaanse Transport Security Administration (TSA). "TSA is op inspectie geweest voor de opening van de tijdelijke infrastructuur en heeft die goedgekeurd", zegt Feist over de 36 tijdelijke incheckbalies. "Het is een belangrijke bevestiging dat we de juiste maatregelen nemen. Denkt u nu echt dat de EU en de VS ons laten vliegen als we niet veilig zouden zijn?"

De laatste inspectie van het DGLV gebeurde in 2015. Brussels Airport moest toen een aantal maatregelen nemen, maar die waren niet dringend, zegt Feist. Details kan hij om veiligheidsredenen niet geven, maar het gaat over de verfijning van controles. "Het is niet omdat je als luchthaven vandaag aan de voorschriften voldoet, dat je dat volgend jaar ook nog doet. Beveiliging evolueert voortdurend met de nieuwe dreigingen en nieuwe technologie."

Daarom moet er voortdurend verder geïnvesteerd worden. De afgelopen vier jaar gaf Brussels Airport 24 miljoen euro uit aan nieuwe beveiligingssystemen zoals de omheining rond het luchthavengebied, camera's en screeningsmachines.

Beveiliging is overigens de grootste operationale kost, zegt de CEO. Jaarlijks geeft Brussels Airport daar 55 miljoen euro aan uit. "Veiligheid is de basis van alles. En zonder veilige luchthaven kunnen we onze business vergeten."

Vandaag is Brussels Airport met de bijkomende controles zelfs een van de veiligste luchthavens in Europa, beweert Feist. Maar intussen heeft Delta Airlines beslist om de vlucht naar Atlanta niet meer vanuit Brussel maar Amsterdam te doen. American Airlines schorst de vlucht naar New York tot juni. Verder haakt er volgens Feist niemand meer af, maar na de spontane actie van de luchtverkeersleiders stond de telefoon roodgloeiend van bezorgde klanten.

Nu verwerkt de luchthaven met de tijdelijke infrastructuur van 36 incheckbalies tussen de 800 en 1.000 passagiers per uur. Over een paar weken gaan er 100 incheckbalies open in de vertrekhal om dan in juni in een tweede fase uit te breiden naar wellicht 150. Vandaag draait de luchthaven op een capaciteit van 40-45 procent, in juni hoopt Feist dat de luchthaven weer op de volle 100 procent draait, al dan niet met de tijdelijke infrastructuur.

Personeel opvangen

De heropening van de terminal is naar alle waarschijnlijkheid voor begin mei, een moment dat voor het personeel emotioneel zwaar zal vallen. "We hebben een team van psychologen dat het personeel kan opvangen", vertelt Feist. "En dan zal niet enkel voor de korte termijn zijn. We willen daar echt veel aandacht aan besteden."

Dat is ook een duidelijke vraag van de bonden geweest. "Het is goed dat er psychologische bijstand is", zegt LBC-secretaris Paul Buekenhout. "Maar als de wonde geheeld is moet er zeer concreet overleg zijn tussen alle bedrijven die op de luchthaven werken, zodat dat de veiligheid van onze mensen gegarandeerd wordt."

Een van de moeilijkheden volgens de bonden is de versnipperde verantwoordelijkheid op en rond de luchthaven. Alles na de veiligheidscontrole van de passagiers en handbagage tot en met het vliegveld onder Brussels Airport. De vertrekhal, waar de explosies hebben plaatsgevonden, vallen onder de bevoegdheid van de luchthavenpolitie. Maar Brussels Airport is bereid om alles te bespreken en staat open voor dialoog.