Direct naar artikelinhoud
Antwerpen

Antwerpen gaat auto's roekeloze chauffeurs zelf in beslag nemen

Antwerpen gaat auto's roekeloze chauffeurs zelf in beslag nemen
Beeld VTM

Agenten in Antwerpen zullen voortaan auto’s van roekeloze bestuurders meteen in beslag kunnen nemen. Zonder dat het gerecht daarbij aan te pas moet komen. Je kan dus niet in beroep gaan. Het schepencollege heeft het reglement daarover gisteren goedgekeurd. ‘Perfect legaal’, zegt Antwerps burgemeester Bart De Wever (N-VA) aan VTM NIEUWS.

en

“We putten creatief uit de mogelijkheden die we hebben. Dit is op basis van openbare orde: net zoals de politie een wapen of een stok in beslag kan nemen, als men de indruk heeft dat je andere mensen kan kwetsen”, zegt burgemeester De Wever. “Die logica passen we hier ook toe: als je je wagen gebruikt door bijvoorbeeld 100 te rijden in zone 30, of echt roekeloos rijgedrag vertoont, dan zien we dat voertuig als een wapen en dat gaan we gewoon van je afpakken.”

De inbeslagname is voor minimum 14 dagen, maar dat kan verlengd worden tot zelfs zes maanden. En dat allemaal voor één overtreding. De agent in kwestie moet nog wel toepassing vragen aan de burgemeester, maar hoeft dus niet meer via het gerecht te gaan. 

“Patsergedrag”

Maar hoe wordt het onderscheid dan gemaakt? “Het zit bij de vaststeller, die goedgeplaatst zijn”, aldus De Wever. “We hebben een welbepaald beeld van chauffeurs voor ogen, mensen die zich nergens iets van aantrekken. En waar onze burgers ook veel over klagen. Dat ‘patsergedrag’ is bekend: snelle wagens, dure merken, vaak gehuurde wagens. En die je echt wel kan treffen: want ook een huurwagen of een wagen met buitenlandse nummerplaat, het doet er allemaal niet toe, je kan die in beslag nemen”, aldus De Wever. 

En alle kosten? Die zijn voor de chauffeur. En die kunnen hoog oplopen: 250 euro voor takeling, 25 euro per dag dat de auto in beslag genomen is, eventuele huur van de auto die doorloopt. De totale kostprijs kan al snel oplopen tot enkele duizenden euro’s.

Kritiek

Advocaat John Maes heeft alvast kritiek op de maatregel. “De strafwet wordt hiermee omzeild. Met deze maatregel gaat men vanuit bestuurlijke weg toelaten om beslissingen te nemen die toebehoren aan het strafrecht. Er kan beslag gelegd worden zonder debat, men kan daar niet tegenin gaan”, aldus de advocaat. 

“Er worden geen procedures voorzien, men moet dat gewoon aanvaarden op basis van een beslissing van een officier van de politie die vindt dat uw voertuig in beslag moet worden genomen. En dat is volgens mij toch een zeer heikel punt. Iemand die op deze manier zijn voertuig kwijtraakt, kan proberen de Raad van State te vatten of de rechter in kortgeding. Men zal dus moeten improviseren om de rechtmatigheid van die maatregel aan te vechten.”

“Parallel met strafwet”

Dat de burgemeester zijn macht inroept om wagens in beslag te nemen buiten het gerecht om, is op zich niet nieuw. Ook Mechels burgemeester Bart Somers (Open Vld) heeft in het verleden al de wagen van hardleerse wegpiraten in beslag genomen. Daar ging het echter telkens over “een uitzonderlijke maatregel”, terwijl het in Antwerpen de bedoeling is om er structureel gebruik van te maken. 

De kritiek dat de strafwet omzeild zou worden, wordt door het stadsbestuur weerlegd. “Deze maatregel wordt uitgevoerd parallel met de strafwet”, zegt Philippe Beinaerts, woordvoerder van burgemeester De Wever. “Er was ook overleg met het parket.” Het retributieregelement moet wel nog langs de gemeenteraad passeren. Bij goedkeuring kan het vanaf 1 mei geïmplementeerd worden.