Direct naar artikelinhoud

Vertrekprocedure NMBS zorgt voor verwarring

Het onderzoek dat de NMBS zaterdag startte na een incident waarbij een treinbegeleidster een zwart koppel uitschold, is nog steeds niet afgerond. Ondertussen gaan er kritische stemmen op over de ingewikkelde vertrekprocedure bij de trein, die mogelijk aan de basis lag van het conflict.

Vertrekken met de trein is omslachtig: de treinbegeleider geeft vanop het opstapje een fluitsignaal. Dan sluiten de deuren voor de passagiers en mag niemand meer instappen. De conducteur komt terug op het perron om met een veiligheidssleutel via een speciaal kastje aan Infrabel te signaleren dat de trein kan vertrekken. Maar de trein komt pas in beweging als Infrabel alle signalen op groen zet. In de praktijk betekent dit dat er minsten twintig seconden verstrijken tussen fluitsignaal en vertrek. Bij vertraging kan dat zelfs enkele minuten duren. Minuten waarin aanstormende passagiers proberen op de trein te stappen - bij de conducteur staat de deur immers nog open.

Anoniem getuigt NMBS-personeel hoe zij soms nog late reizigers tot de trein toelaten, om gezeur en nog meer vertraging door discussie te vermijden. Andere conducteurs zijn dan weer zo streng dat zij reizigers zelfs fysiek de toegang tot de trein beletten, ook al staat de deur nog minutenlang open.

'Levensgevaarlijk'

Schrijfster Saskia De Coster, die een klacht bij de NMBS heeft ingediend omdat zij meent dat een Afrikaanse dame en haar broer onheus behandeld werden door de conductrice, kan niet met zekerheid zeggen of zij zelf na het fluitsignaal opstapte. "Ik heb het signaal niet gehoord. Volgens mij is er niet gefloten." Uiteindelijk is dat niet de kern van de zaak, vindt de schrijfster. In haar column beschreef ze hoe zij een vriendelijk knikje kreeg, en de broer en zus van Congolese origine een fikse uitbrander. Die ongelijke behandeling, zegt De Coster, "is racisme".

De NMBS onderzoekt de zaak al sinds zaterdag en kan geen uitsluitsel geven. De betrokken treinconductrice heeft zelf een klacht ingediend bij de spoorwegpolitie.

NMBS-medewerkers noemen het opstappen na het fluitsignaal 'levensgevaarlijk' en melden dat de 'grijze' zone tussen fluitsignaal en vertrek een continue bron van frustratie en conflict is. In 2009 verloor een treinbegeleider beide benen na een discussie met een reiziger, in het verleden vertrok de trein al zonder begeleider omdat het veiligheidskastje op het perron simpelweg te saboteren was.

Een nieuwe, veiligere, en duidelijke procedure, waarbij de trein onmiddellijk zal vertrekken na het sluiten van de deuren, is in 2012 al voorgesteld. Op de invoering blijft het voorlopig nog wachten.