Direct naar artikelinhoud

'Trage' producten scoren in snelle tijden

Whatsappen of Snapchatten kan hij niet, oldskool bellen en berichtjes sturen wel: Nokia brengt zijn 'bellende bak', de 3310, weer op de markt. Waarom het bedrijf in digitale tijden kiest voor een prehistorisch model? 'Mensen zijn de voortdurende overprikkeling beu: ze willen back to basics.'

De eerste tekenen waren er al eerder: er was de herintrede van vinylplaten, de rentree van de cassette en de terugkeer van de Polaroid. Afgelopen najaar kwam de NES Classic, een spelconsole die een kopie was van een uitgave van circa 1990. Het ding werd in geen tijd een waanzinnig succes en was lang voor de feestdagen overal uitverkocht. En nu is er dus -opnieuw - de oude Nokia.

Terwijl smartphonegiganten als Apple, Samsung en Huawei elkaar voortdurend voor de voeten lopen in hun strijd om een zo geavanceerd mogelijk toestel, kiest de mobiele telefoonmaker HMD Global resoluut voor de tegenaanval. In plaats van een gloednieuwe smartphone brengt het bedrijf dat Nokia nu in handen heeft gewoon de ouderwetse Nokia 3310 opnieuw op de markt. Een kleurenscherm en onbeperkte app-mogelijkheden zitten er niet in, een betrouwbare batterij en een flink design dat de bepotelende handjes van uw koter kan verdragen wel.

Dat Nokia zo expliciet kiest voor een stap áchteruit, verbaast veranderingspsycholoog en trendwatcher Herman Konings niet. "Nokia gaat gewoon voor een gat in de markt", zegt hij. "Omdat het bedrijf technologiereuzen als Apple en Samsung toch niet meer kan bijhouden, besluit het om van die zwakte een sterkte te maken en terug te keren naar een basic gsm: een product waar het vroeger wél koploper in was."

Bovendien zou de terugkerende gsm bij de millennials (mensen die volwassen werden rond het jaar 2000) van deze wereld weleens erg goed in de smaak kunnen vallen. "Steeds meer jongeren voelen de grote druk die het hele onlinegebeuren met zich meebrengt. Toepassingen als Whatsapp en Facebook zorgen ervoor dat we altijd en overal te bereiken zijn, waardoor we onszelf ook opleggen non-stop voor die oproepen klaar te staan." Die alertheid put ons neurologisch systeem erg uit.

Honger naar minder

Dat zoveel digital nativesal eens nostalgisch hunkeren naar de tijd waarin foto's nog op papier gedrukt werden, heeft echter ook te maken met een fundamenteel biologisch principe. Als onze neurologische filters te veel van hetzelfde binnenkrijgen, raken ze overspoeld, en gaan ze actief opzoek naar het tegengestelde, puur om alles in evenwicht te houden.

Dat back-to-basicsverlangen tekent zich overigens niet alleen af in de telefonie, maar ook in de rest van ons dagelijks leven. Uit protest tegen de anonimiteit van grote ketens als Fnac en Barnes & Nobles, kopen sommige mensen hun boeken weer liever bij de kleine speciaalzaakjes. Daarnaast kiezen we met zijn allen ook weer vaker voor authentieke foodconcepten die prat gaan op hun artisanale bereidingswijzen en boomt, zoals gezegd, ook de vinylbusiness de laatste jaren weer.

Naast een manier om te onthaasten, lijken analoge producten voor veel millennials een echt statusproduct geworden: iets dat ze gebruiken om een statement te maken over wie ze zijn en waar ze voor staan. "Om nog als uniek individu uit de massa te kunnen springen, hebben jonge mensen andere dingen nodig dan de nieuwste smartphone of laptop", zegt Konings.

Een laatste reden die mensen ertoe aanzet hun smartphone in te ruilen voor een gsm, is privacy. "Mensen worden zich steeds bewuster van het feit dat hun digitaal verlengstuk gehackt kan worden."

Meer dan een kleine vorm van rebellie zal de terugkeer naar de 'prehistorische' 3310 waarschijnlijk wel niet worden. "Mensen geven de verrijking die een smartphone hun leven biedt, niet zomaar op. Ze zullen een gsm eerder gebruiken om even te depluggen om daarna onverstoord de digitale draad weer op te pikken."