Direct naar artikelinhoud

Brantano in slechte papieren

De gouden tijden lijken voorbij voor schoenen- en textielreus Brantano. De keten met 138 winkels in België en Luxemburg bouwt alvast vijf filialen om tot goedkope outlets. Volgens de vakbonden zullen er ook tien winkels sluiten.

Het rommelt al een hele tijd bij de moederholding van Brantano, retailgroep Macintosh. Deze week nog kelderde het beursaandeel in Nederland met 19 procent nadat een interne nota aan het personeel was uitgelekt. Daarin werden de medewerkers aangemaand om klanten "met minstens twee paar schoenen buiten te laten gaan". Meer verkopen, klanten actiever benaderen en besparen: dat waren de ordewoorden van de mail die beleggers bloednerveus maakte.

Ook in België heeft Macintosh moeilijke maanden achter de rug. Begin dit jaar werden de twintig winkels van Scapino al afgestoten, nu moeten ook de winkels van Firelle weg. "Ze staan in de etalage", bevestigt CEO Stefaan Van Weyenbergh, "maar er is nog geen overnemer gevonden." Volgens bronnen binnen Brantano is één van de kandidaat-kopers Wouter Torfs, van de gelijknamige schoenenwinkels. Van Weyenbergh ontkent dat.

"De echte reden waarom we de Firelle-winkels van de hand doen, is dat we in België alleen nog Brantano willen overhouden als merknaam."

Dumpingprijzen

Maar net dat maakt de vakbonden ongerust: zij vrezen ontslagen bij Brantano, dat in België en Luxemburg nog 1.036 medewerkers telt. "Vijftien zaken zullen voor eind 2016 verdwijnen", zegt een Waalse vakbondsbron. "Tien filialen gaan onherroepelijk dicht, vijf andere worden outlets die de reststock aan dumpingprijzen moeten verkopen. De voortekenen zijn slecht."

Van Weyenbergh bevestigt de lancering van outlets, maar doet geen uitspraken over hoeveel zaken uiteindelijk de deuren zullen moeten sluiten. "Dat wordt een oefening voor de komende drie jaar", zegt hij.

"Als de huurcontracten moeten worden vernieuwd, zullen we voor elke winkel de rentabiliteit bekijken. Dat is 'gezond ondernemen'. Bovendien zullen we heel transparant te werk gaan, in overleg met de vakbonden. We hebben met hen ook al afspraken gemaakt over de voorwaarden indien het personeel niet elders aan de slag kan of wil. Het laatste wat we willen, is sociale onvrede bij onze mensen."

Eigen smoel

Retailspecialisten wijzen op de moeilijke spreidstand van Brantano. "Het merk mikt op het middensegment, maar net dat marktdeel wordt door de crisis steeds vaker gemeden", klinkt het. "Consumenten willen dure merken of heel goedkope producten."

Maar het grootste probleem van Brantano zou de digitale achterstand zijn. "Almaar meer mensen kopen schoenen online. Brantano, en eigenlijk de hele Macintosh-groep, heeft die boot compleet gemist. Terwijl gamechangers als Zalando de hele markt inpalmen, draait Macintosh nog geen 10 procent van zijn omzet online. Brantano heeft ook geen eigen smoel meer. Net zoals Mexx, de kledingketen die deze maand de boeken neerlegde, slaagt het merk er niet in om genoeg nieuwe klanten aan te trekken."

Peter Vandenberghe van Comeos, de Belgische federatie van de handel en de diensten, schrikt niet van het slechte nieuws. "Wat tot voor enkele jaren niemand voor mogelijk hield, gebeurt nu steeds sneller: grote, onaantastbaar gewaande ketens die het moeilijk krijgen. De malaise is nog lang niet voorbij."

De tegenvallende cijfers bij Brantano hebben volgens de vakbonden ook gevolgen hebben voor het personeel op de hoofdzetel in Erembodegem. "Daarover praat ik niet", zegt Van Weyenbergh.