Direct naar artikelinhoud

'NVA houdt hervorming van onderwijs tegen'

'We zijn nog niet aan de nieuw patatten.' Dat citaat van een onderwijsexpert vat het zowat samen. Dat een grondige hervorming van het secundair onderwijs van start kan gaan op 1 september 2018, lijkt onwaarschijnlijk.

Het zag er halfweg vorig jaar goed uit: vlak voor de zomer bereikte de Vlaamse regering een politiek akkoord over de hervorming. Er zouden in de tweede en derde graad acht studiedomeinen komen, waarin studierichtingen een plaats krijgen. Voor elk van die richtingen zou ook een doel worden bepaald: ze bereiden jongeren voor op hoger onderwijs, louter op de arbeidsmarkt of een combinatie van beide. Bedoeling van de hele oefening is om een derde van de richtingen te schrappen en zo een duidelijker landschap te krijgen.

De onderwijskoepels en -netten kregen vervolgens tot midden september de tijd om te reageren. Ze reageerden met een tegenvoorstel dat in grote lijnen aansloot op dat van de regering, maar waar maar vijf domeinen meer waren. Er werd ook een apart domein voor taal gevraagd.
Minister Hilde Crevits (CD&V) reageerde verheugd, vooral over de eensgezindheid tussen de
netten, en beloofde tegen eind 2016 tot een algemene conclusie te komen.

'Geen big bang nodig'

Maar de discussie bleef steken in hoeveel en welke richtingen moeten blijven bestaan, onder
welke domeinnaam ze zitten en of taal en cultuur al dan niet een apart domein moet zijn. "Ik
heb het al in november gezegd in het parlement: minister, laat u niet opjagen door de koepels",
stelt Koen Daniëls van N-VA. "Voor ons hoeft geen big bang plaats te vinden. Gerichte bijsturingen zijn wel aangewezen. Een voorbeeld: leerlingen die uit het aso humane wetenschappen komen, hebben het moeilijk om te slagen in de opleidingen politieke en sociale wetenschappen, pedagogie of sociologie. Wat vreemd is. Moet je dan de opleiding humane afschaffen? Volgens ons niet, maar je kunt bijvoorbeeld wel weer het vak statistiek invoeren in die opleiding. Daardoor zullen die leerlingen beter gewapend zijn."

De houding van N-VA wordt door de andere spelers als "vertragend" omschreven. De onderwijskoepels reageren voorzichtig. Zij wachten vooral de politieke discussie van komende week af. Maar volgens Elisabeth Meuleman, onderwijsspecialist bij oppositiepartij Groen, zijn we
wel degelijk kostbare tijd aan het verspillen. "Er was al in 2013 een akkoord over de hervorming
van het secundair onderwijs en dat is in 2015 nog eens bevestigd. Maar we zijn begin 2017 en
er is nog niets veranderd, behalve enkele kleine maatregelen in het basisonderwijs.

"De nood aan een echte grondige hervorming is hoog", gaat Meuleman voort. "We verliezen
terrein met onze sterkpresteerders, zeggen internationale onderzoeken zoals Pisa. En kin-
deren uit kwetsbare gezinnen en met een migratieachtergrond krijgen we niet mee. Maar in
plaats van iets te doen, zijn we tijd aan het verspillen. Dit is niet de hervorming die het onder-
wijs nodig heeft. Minister Crevits dreigt met heel weinig te landen en rijdt zich vast op een
N-VA die liefst alles wil laten zoals het is en de ogen sluit voor het feit dat een grote groep ach-
terblijft."

Volgens Koen Daniëls van N-VA staat zijn partij wel degelijk nog achter het masterplan dat
de partij mee goedgekeurd heeft. Hij roept wel op tot realisme. "Het moet doenbaar blijven
voor alle spelers. Er moet nog zo veel werk worden verzet dat het bijzonder moeilijk wordt om
alles tegen die deadline klaar te hebben. We mogen dit niet snel-snel doen. We moeten dit
goed doen."