Direct naar artikelinhoud

Sterrenhuis in Hudson Valley

Het interieur van haar stervormige huis in Hudson Valley is puur en minimalistisch. Hier laadt Marina Abramović haar batterijen op. Wat verderop, in de felrode schuur, leeft ze zich creatief uit, altijd op zoek naar nieuwe horizonten.

Jawel, Marina Abramović, een kunstenares die emotioneel helemaal opgaat in haar werk en de hoofdrol speelt in al haar performances, heeft wel degelijk een huis. Het is een mooi, stervormig gebouw in Maiden Bridge in New York State, dat lang te koop had gestaan omdat niemand het wilde. Misschien wel vanwege zijn vorm, zo avant-gardistisch, ambitieus, symbolisch: een ster met zes punten. Voor Marina betekende het vooral dat zij en het huis gemaakt waren voor elkaar. "Ik groeide op in een communistisch land", vertelt ze. "De ster is dus een krachtig symbool voor mij. Ze stond op mijn geboortebewijs, in alle handboeken op school."

De villa is gelegen in een groene oase op drie uur rijden van New York. Niet alles was perfect toen ze het domein in 2007 kocht. Overal in huis waren er muurschilderingen, ze haatte de korrelige, geelgrenen vloeren. "Het huis was zwaar", zegt ze. Op die manier leerde ze de heer Wedlick kennen, die het huis in de jaren 90 ontwierp voor een hartchirurg en zijn drie volwassen kinderen.

Abramovic belde hem gewoon op en sprak een boodschap in: "Dit is Marina. Ik heb net uw sterrenhuis gekocht, morgen brengen ze een zetel, en ik heb u hier nodig." Het werd liefde op het eerste gezicht. "Ik viel helemaal voor haar. Voor iemand die zo'n buitengewoon, controversieel werk maakt, heeft ze een heel gewone persoonlijkheid", zei de architect.

Hij ging opnieuw aan de slag in het huis. "Marina wijst niet op details, ze geeft je één of twee ideeën mee. Ze verandert nooit van mening: ze neemt een beslissing en houdt zich daaraan." De muren en het plafond werden wit geverfd, de vloeren werden behandeld om de korrel te verzachten, zodat ze zacht en bleek oogden.

Het Japanse model

Het resultaat was een huis ontdaan van overbodige details, sterk communicatief in zijn soberheid en rust. De ruime kamers worden overspoeld door natuurlijk licht, de functionele, rationele en comfortabele meubelstukken zijn oordeelkundig gekozen. Alleen het essentiële is aanwezig.

Er gaat veel rust van uit. "Het huis straalt enorm veel vredige energie uit. Het is een plek om te oefenen, te rusten en te denken tussen projecten door." Alles wat met het werk zelf te maken heeft, doet ze in een ruime, felrode schuur wat verderop. Ze hanteert daarvoor het rationele Japanse model. "Twee hangars op het terrein zitten vol met spullen van mijn projecten en mijn persoonlijk leven. Je kunt ze niet zien in het huis, dat ik zo sober mogelijk houd. Japanners doen dat heel efficiënt. Ze hebben veel stockageruimte en veranderen constant van omgeving. Ze hebben een vaas voor de winter en een vaas voor de zomer."

"Ik wil geen schilderijen aan de muur", zegt ze. "Ik ben kunstenares en heb witte ruimte nodig om na te denken."

In het huis is ook het Marina Abramović Institute (MAI) gevestigd, dat workshops 'bewustzijnsverhogende oefeningen' aanbiedt, zoals wandelen in slowmotion, geblinddoekt in het bos zitten en rijstkorrels tellen. Krachtige ervaringen die mensen en percepties kunnen wijzigen.

Marina Abramović is een sterke vrouw die constant de grenzen van haar wereld en haar overtuigingen verkent. Voor haar 70ste verjaardag bracht ze een autobiografie uit. Komende projecten zijn een film over sjamanen in Brazilië en een groot retrospectief in het Moderna Museet in Stockholm.

IN HARMONIE

Kleur ontpopt zich voorzichtig in details, muren blijven wit en meubels sober. Hier kom je tot rust.