Direct naar artikelinhoud

Peeters neemt het op tegen oplichters

Minister van Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) heeft een actieplan voor de Economische Inspectie klaar om in 2015 inbreuken intensiever op te sporen. Slachtoffers zullen vooral makkelijker melding kunnen maken. Wie zich niet aan de regels houdt, riskeert boetes tot 60.000 euro.

Eén meldpunt tegen fraude

Als slachtoffer van phishing, waarbij inloggegevens worden verkregen via een valse website die bijvoorbeeld lijkt op de officiële site van een bank, of andere fraude is het vaak niet duidelijk, bij welke van de verschillende instanties je dan het best terechtkunt. Daarom wil minister van Consumentenzaken Kris Peeters tegen eind 2015 een 'Nationaal Platform tegen Massafraude' klaarhebben: één meldpunt waar je als slachtoffer melding kan maken. Dat platform brengt daarna onmiddellijk alle bevoegde instanties op de hoogte, zoals de gerechtelijke politie en de 'federal computer crime unit'. Eind volgend jaar komt er een grote campagne om het platform te lanceren en burgers te informeren.

Verkoper moet meer informatie verschaffen

Verkopers die bij jou thuis aanbellen of die je aanspreken op een handelsbeurs, zullen zich in de toekomst volledig kenbaar moeten maken. Peeters wil in de loop van 2015 opleggen dat zij bepaalde informatie verplicht moeten meegeven, zoals hun naam en voornaam, die van hun zaak en waar die is gevestigd. Over het product zullen zij voldoende specificaties moeten geven, bijvoorbeeld door middel van een brochure. Proberen ze jou pakweg een gsm te slijten, zullen zulke verkopers onder meer moeten meedelen hoeveel geheugen die heeft en hoe snel het toestel werkt. Wie dat niet doet, riskeert boetes tussen de 1.500 en 60.000 euro.

Registratiepunt tegen telefoonenquêtes

Ben je het beu om via de telefoon lastiggevallen te worden voor allerlei enquêtes? Tegen volgende zomer komt er één centraal registratiepunt waar je online of via de telefoon kunt aangeven dat je van een bepaald telefoonnummer geen direct marketing meer wilt ontvangen. Marketeers kunnen daar de lijst opvragen zodat ze niet nodeloos mensen bellen die toch niet aan hun enquêtes willen meewerken.

Voor de operatoren, zoals bijvoorbeeld Belgacom, valt zo ook een administratieve last weg. Want momenteel houden zij die lijsten bij: klanten die geen telefonische direct marketing willen, dienen zich nu nog bij hun operator aan te melden. Wie van operator verandert, moet zich dus opnieuw op de lijst van de nieuwe operator laten plaatsen. "Het wordt voor de consument makkelijker en hij kan erop rekenen dat zijn verzoek om geen telefonische oproepen te krijgen, adequaat wordt opgevolgd", zegt Peeters.

Controle op correct afronden op 5 cent

Er zullen inspecteurs op pad worden gestuurd om te controleren of winkeliers correct afronden naar 5 cent. Sinds 1 oktober kunnen handelaars en vrije beroepen het totaalbedrag op het kasticket immers afronden naar de dichtstbije 0 of 5 cent om zo geleidelijk aan het gebruik van muntstukken van 1 en 2 eurocent te verminderen. Handelaars zijn niet verplicht om af te ronden, maar als zij dat wel doen, moeten zij zich aan de nodige voorwaarden houden.

"Zo mag de afronding niet toegepast worden wanneer de consument betaalt met een bankkaart", merkt Peeters op. De inspecteurs kunnen winkeliers naar hun kassagegevens vragen en zo nagaan of er ticketjes zijn waar met de bankkaart is betaald en er tóch is afgerond. Ook hier riskeren overtreders boetes tussen de 1.500 en 60.000 euro.