Direct naar artikelinhoud

Feest? Bubbels!

Belgen zijn champagneliefhebbers. In 2014 werden 9,74 miljoen flessen gekraakt. In datzelfde jaar werden tegelijk ruim 30 miljoen flessen cava verkocht. Welke bubbels kiezen voor welke gelegenheid? Of voor welke portemonnee? Enkele overwegingen.

1 In ons taalgebied is 'cava' bijna een generische naam geworden voor bubbels, zoals een Bic staat voor een balpen. 'Schuimwijn' horen we niet graag, dat klinkt goedkoop. Nochtans worden ook in België uitstekende schuimwijnen gemaakt, op de traditionele manier van de champagnestreek, en met dezelfde druiven (pinot noir, pinot meunier en chardonnay). Hun prijs is dan ook vergelijkbaar met die van champagne, en terecht. Kijk er niet op neer en proef. Goede Belgische schuimwijnen zijn Entre deux Monts, Schorpion, Rufus...

2 Het verschil tussen cava en champagne zie je doorgaans aan de belletjes, die bij cava wat minder fijn zijn. Maar ook de smaak heeft zijn eigen karakter. De beste brute cava's hebben iets van groene appel, met een vleugje limoen en peer, en een mineraliteit die ze zeer geschikt maken om het verhemelte te zuiveren en klaar te maken voor de maaltijd. Verwacht daarentegen van cava niet de romige, toasty diepte van rijke champagnes, maar een slanke, frisse bubbel die werkt bij canapés, zoute snacks, olijven en zeevruchten.

3 Wil je per se een cocktail maken met bubbels, gebruik dan liever cava dan champagne. Een fatsoenlijke schuimwijn is bijvoorbeeld prima geschikt om kir royal te maken, maar het is zonde om een goede champagne te gaan verzoeten.

4 Champagne is duurder dan cava. Waarom dan toch liever champagne? Wel, champagne is en blijft een synoniem van feest, van vieren, van een speciale gebeurtenis. Wat roepen we als iemand geslaagd is voor zijn examen, wanneer een baby is geboren, wanneer we van oud naar nieuw gaan? Champagne!

Helaas wordt dat hoerageroep ook doorgetrokken naar winnaars van sportprestaties. Het doet een liefhebber van champagne pijn aan het hart om te zien hoe op het podium wordt geschud en gespoten met flessen, waarin vaak zo veel werk en tijd zijn gegaan om er een lekkere, tintelende wijn van te maken. Hier zou ik zeggen: als het alleen de bedoeling is om tegen middernacht schuim te maken, kies dan een goedkopere prosecco of cava.

5 Champagne is wijn, dat vergeet men soms wel eens. Champagne is meer dan bubbels. Er zijn lichte, fijne champagnes, die ideaal zijn om onze papillen voor te bereiden op een mooie maaltijd. Maar er zijn ook 'vineuze' champagnes. Die zijn voller, hebben meer lengte en kunnen een hele maaltijd worden doorgedronken. Zo'n champagne past beter bij het najaar, bij een feestelijke maaltijd of op een intieme avond als het buiten stormt en binnen de schemerlamp aangaat en er enkele fijne hapjes worden rondgedeeld. Vraag advies in de winkel en vertel waarvoor de champagne bedoeld is.

6 U hebt vast ook wel een vriend die een fantastische champagne 'voor geen geld' heeft meegebracht die hij heeft ontdekt bij 'een klein boerke' uit de streek. Kan dat? Ja, misschien. Grote merken hebben het voordeel dat er van jaar tot jaar een grote constante is: als je eenmaal je smaak hebt gevonden, kun je die weer kopen. Maar je betaalt voor de naam en de marketing, terwijl de kwaliteit toch vaak omgekeerd evenredig is met de grootte van de productie.

7 Tegen het einde van het jaar pakken veel grote champagnemerken uit met feestelijk verpakte flessen. Denk eraan dat u champagne koopt om te drinken, niet om op het dressoir te zetten. Het is leuk als cadeautje, maar goede wijn heeft geen versiering nodig. Hoed u voor flessen met veel lintjes, medailles of dozen van beroemde designers. Het is marketing, en dat betaal je.