Direct naar artikelinhoud

Vlaamse Havendag

"Twee jongetjes zitten op de stoep. De ene vertelt dat zijn papa in de haven werkt. De fantasie van zijn vriendje slaat onmiddellijk op hol. Hoe meer het zoontje vertelt, hoe meer zijn vriendje zijn beeld bijstelt: van kapitein met papegaai op de schouder over een havenarbeider tot een gewone papa. De commentaarstem zegt: 'Verruim je kijk op de haven. Kom op 25 juni naar de Vlaamse Havendag en kijk hoe het er echt aan toegaat'."

Opdrachtgever van de campagne is de Vlaamse overheid departement mobiliteit en openbare werken, naar aanleiding van de Vlaamse Havendag op 25 juni. Deze wordt voor de tweede keer georganiseerd in de vier havens: Oostende, Gent, Antwerpen en Zeebrugge. Reclamebureau Germaine wilde de clichés doorbreken en de kijk op het werken, wonen en leven in de haven verruimen. "In 2008 onderstreepten we welke producten via de haven passeren", zegt Bart Klerckx, creatief directeur. "Deze keer leggen we de focus op het leven en werken in de haven. Wie denkt in de haven alleen stoere dokwerkers en zeebonken aan te treffen, zal aangenaam verrast zijn. Door de clichés aan te dikken, willen we ze net doorbreken."

De imagocampagne op tv, radio en in print is tegelijk een actieve oproep om de Vlaamse havens te bezoeken op 25 juni en dat beeld bij te stellen.

Germaine deed een beroep op productiehuis Caviar en regisseur Tom Willems. "Hij vertaalde ons idee onmiddellijk goed", zegt Bart Klerckx. De shooting gebeurde volledig in de studio. Alleen de scène met de jongens op de stoep is buiten gedraaid. "We hadden geen locatie nodig, omdat we een droomwereld wilden weergeven. De blauwe lucht is een spandoek, terwijl de trucks en kranen miniaturen zijn. Door met de camera in klein en groot perspectief te filmen, konden we die fantasie visualiseren. Op die manier tonen we mooi de evolutie van stoere bink naar havenarbeider naar gewone papa."

Naast de website zet het reclamebureau ook andere tools in. De grafische stijl van de havenkaarten doet aan een pretpark denken. "Mensen kunnen zich een beter beeld vormen van hoe de haven eruitziet." Op de havendag kunnen bezoekers ook 32 verhalen downloaden op hun smartphone, ofwel thuis of ter plaatse via een QR-code. "De bezoekers krijgen in de haven een audiotour zoals in een museum. De verhalen geven feiten en cijfers over de vier havens, maar ze zijn leuk verpakt en gezien door de ogen van kinderen. Dat is ook de doelgroep: gezinnen." Op tv-zender vtmKzoom worden reportages getoond over de zeescouts, kinderactiviteiten en opleidingen tot kapitein.

Reclamebureau: Germaine

Adverteerder: Vlaamse overheid departement mobiliteit en openbare werken

Creatief directeur: Bart Klerckx

Creatief team: Batist Vermeulen, Robbie Cap, Wim Moras, Thomas Vanloon, Maarten Beckers (online), Dirk Stals (online)

Fotograaf: Kris van Beek

Productiehuis: Caviar

Regisseur: Tom Willems