Direct naar artikelinhoud

Zes acteurs én Cate Blanchett kruipen in de huid van Bob Dylan

LOS ANGELES l In de biografische film I'm Not There over het leven van Bob Dylan zullen zes acteurs waaronder een zwart jongetje én Cate Blanchett de rol van de singer-songwriter spelen. Nu al gokt de producent op een Oscarnominatie voor Blanchett.

De film van regisseur Todd Haynes is dan ook niet opgevat als een rechtlijnig biografisch verhaal. Haynes deelt zijn film op in verschillende hoofdstukken die telkens symbool staan voor een fase in de carrière van Dylan. In elk hoofdstuk wordt Dylan gespeeld door een personage dat eerder die levensfase voorstelt dan de mens. Zo is er de 'Onbekende Bob', gespeeld door de zwarte dertienjarige Marcus Carl Franklin, die in 1961 aankomt in New York en in de film Woody heet, naar de folkzanger Woody Guthrie die Dylan inspireerde. De Britse acteur Ben Whishaw speelt als Arthur de 'Poëtische Bob' die gefascineerd is door Arthur Rimbaud. Christian Bale speelt 'Folk Bob' in de jaren zestig, Heath Ledger zal fungeren als de 'Christelijke Bob' en Richard Gere neemt Billy ofwel 'Cowboy Bob' uit de jaren zeventig voor zijn rekening.

Maar de meest opmerkelijke in het rijtje is wel de Australische actrice Cate Blanchett die Bob Dylan neerzet toen hij als twintiger het album Blonde on Blonde uitbracht. Haar personage heet Jude wat verwijst naar een woedende fan die in 1966 "Judas!" schreeuwde naar Dylan omdat die de folkmuziek had verlaten voor electronische rockmuziek. Todd Haynes wou een actrice omdat Dylan er in die periode verwijfd uitzag.

Al even opmerkelijk als de film, die wordt geproduceerd door de belangrijke maatschappij Weinstein Company, is het feit dat hij in de Verenigde Staten wordt uitgebracht in slechts vier zalen. Producent Harvey Weinstein steekt zijn trots over de film nochtans niet onder stoelen of banken. "Als Cate Blanchett geen Oscarnominatie krijgt, knal ik me voor het hoofd", zei hij in The Observer. Met de beperkte release hoopt Weinstein op een trage maar efficiënte mond aan mondreclame voor de film, zodat die uiteindelijk nationaal verspreid wordt. Een tactiek die hij eerder al succesvol toepaste met de film Good Will Hunting, die aanvankelijk in slechts zeven Amerikaanse bioscopen te zien was, maar wel de carrières van Matt Damon en Ben Affleck katapulteerde. (WE)