Direct naar artikelinhoud

Zwevend varkensvlees

'In de spot' brengt het verhaal of de mensen achter een printadvertentie, tv- of radiospot. Deze week nemen we de tv-spot van de VLAM onder de loep.

door Melanie De Vrieze

We zien fijne sneetjes varkensvlees die in een wokpan gegooid worden. Daarna volgen verschillende groenten, zoals ui, asperges, broccoli, paprika en wortel. Terwijl de ingrediënten in de wokpan opgeschud worden, horen we een stem: "Wat is er nu het meest verrassende aan de nieuwe finettes? Dat je er op zoveel heerlijke manieren van kunt genieten? Dat ze zo snel klaar zijn? Of dat ze zo licht en mager zijn?" De varkenssneetjes en groenten vliegen in de lucht. Terwijl de broccoli, paprika en ui terug in de wokpan vallen, blijft het varkensvlees zweven. De stem besluit: "Nieuw: finettes, verrassende varkenssneetjes."

Opdrachtgever van de tv-spot is VLAM, het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing. Met deze campagne wil VLAM het imago van varkensvlees, als zou het vet, ongezond en alledaags zijn, ombuigen. VLAM lanceerde daarom een nieuw product - finettes - dat als 'light' bestempeld wordt door de nieuwe manier van versnijden. Bedenker van de tv-spot is het reclamebureau GERMAINE. "We hebben voor een simpel concept gekozen: de finettes zijn zo licht dat ze bij het opschudden van de wokpan blijven zweven", zegt Eric Debaene, creatief directeur bij GERMAINE.

Een eenvoudig idee, maar de uitvoering ervan bleek een technologisch hoogstandje. "Om de ingrediënten er zo smakelijk mogelijk te doen uitzien, kozen we voor pellicule en niet voor 3D", legt Debaene uit. De finettes werden met een hogesnelheidscamera gefilmd. "De techniek van de hogesnelheidscamera wordt vooral gebruikt bij wetenschappelijke opnames. Denk bijvoorbeeld aan de beelden uit de tv-serie CSI. Daarin kunnen ze snelbewegende voorwerpen, zoals kogels, haarscherp vastleggen door een hogesnelheidscamera te gebruiken. Bij het vertragen van de beelden krijg je ook geen schokkerige effecten."

Het productiehuis Latcho Drome bracht GERMAINE in contact met de Engelse regisseur Steve Downer. Hij nam de tv-spot in twee lange draaidagen en -nachten op. "Downer is heel perfectionistisch", zegt Debaene. "Een broccoli die te snel naar beneden viel of een tomaat die een stuk paprika verborg, voor hem redenen genoeg om de opnames stil te leggen en opnieuw te beginnen. Downer streefde naar esthetische perfectie."

Een hogesnelheidscamera draait 1.500 beelden per seconde in plaats van de gewoonlijke 25. Daarvoor zijn heel sterke spots van 2.000 watt nodig, wat een enorme hitte geeft. Dat bracht verschillende onverwachte complicaties met zich. "De hele crew liep voortdurend met een zonnebril rond. Het kantelmechanisme, dat ervoor zorgde dat de groenten perfect getimed door het beeld tuimelden, was van plastic gemaakt. Binnen de kortste keren was de hele installatie gesmolten. Onnodig te zeggen dat het varkensvlees ook al bakte zonder het vuur aan te steken."

De tv-campagne loopt nog tot 30 september op Eén en Canvas. In oktober is de spot te zien op RTL en RTBF.

Reclamebureau: GERMAINE

Adverteerder: VLAM

Naam: Verrassend varkensvlees:

finettes