Direct naar artikelinhoud

Twitter wil Tesla naar Genk halen

Of de innovatieve autofabriek Tesla naar Genk komt, zoals Genks burgemeester Wim Dries (CD&V) hoopt, is nog niet duidelijk. Maar Vlaanderen voert in ieder geval wel gesprekken met de producent van elektrische wagens.

Dat nieuws bevestigt Flanders Investment and Trade, de organisatie die buitenlandse investeerders naar Vlaanderen tracht te halen. Zowel het hoofdkwartier in Brussel als de FIT-vestiging in Los Angeles onderhoudt contact met het bedrijf van Elon Musk.

De Vlaamse regering zelf heeft nog geen contact gehad met Musk, zegt Vlaams minister voor Economie Philippe Muyters (N-VA). Of en hoe veel subsidies Vlaanderen veil zou hebben voor een komst van Tesla naar de Fordsite in Genk, is daarom een volstrekt voorbarige vraag, luidt het. Genk - waar Ford vandaag definitief de deuren sluit - is niet de enige optie voor Tesla. Ook Nederland, Frankrijk en Slovakije zouden op het lijstje staan.

Om de Genkse zaak wat kracht bij te zetten, besloot digital marketeer Bert Van Wassenhove gisterochtend om een website op te richten: welkomtesla.eu. Voor de liefhebbers: ook welkomtesla.eu en welkomtesla.com. "Ik hoorde van de mogelijke komst van Tesla naar Genk op de radio terwijl ik in de file stond", zegt Van Wassenhove. Prompt stuurde hij een reeks tweets de wereld in, gericht aan bekende techneuten. "Als @Tesla_Europe kandidaat is om nr Genk te komen moeten we dan een lobbygroep met tech influencers starten?", postte de marketeer op zijn account. Prompt kreeg hij heel wat reacties.

Bedrijfswagens

Van Wassenhove hoopt via Twitter en vooraanstaande gebruikers van het medium Tesla een klein duwtje te kunnen geven om voor Genk te kiezen. "Als zij allemaal massaal tweeten naar Tesla, wie weet komt onze boodschap dan wel terecht bij Elon Musk. In enkele uren tijd zijn we toch al tot bij ingenieurs van de autoproducent geraakt."

België heeft als investeringsland heel wat voordelen, is Van Wassenhove overtuigd. "Fransen kopen Franse auto's, Duitsers Duitse wagens en Nederlanders bij voorkeur kleinere autootjes aangezien daar geen voordelig bedrijfswagensysteem bestaat zoals bij ons. Als je hier rondom je kijkt in de file, kan je alleen maar vaststellen dat de Belg veel geld uitgeeft aan auto's, of het nu privé is of via een bedrijfswagen."