Direct naar artikelinhoud

Winkelketen Albert Heijn zet prijzenoorlog in

Albert Heijn stunt opnieuw. In Nederland werden vorig weekend 1.000 lagere prijzen aangekondigd. Het zijn er uiteindelijk 1.900 geworden en ook België doet mee. "We maken honderden producten goedkoper, ook van bekende merken zoals Pampers en Dash", zegt Corné Mulders, algemeen directeur van Albert Heijn in België.

Zestien winkels heeft de Nederlandse winkelketen hier intussen en in het najaar komt er nog een bij. In Sint-Truiden, de eerste winkel van Albert Heijn in Limburg.

Sinds Albert Heijn in België opdook, twee jaar geleden, woedt er een strijd om de consument, waarbij alle supermarkten genoodzaakt zijn te beknibbelen op hun winstmarge.

De Nederlandse winkelketen hanteert 'Hollandse prijzen', en die zijn voor een pak producten toch voordeliger. Albert Heijn haalt de producten die het in België aan de man brengt uit zijn aankoopcentrale in Utrecht. Die kan betere prijzen afdwingen bij de leveranciers dan de Belgische supermarkten omdat het voor Nederland én België inkoopt.

De vraag is hoe Albert Heijn erin slaagt zijn prijzen nu nog verder in te krimpen. Mulders: "Gewoon door dat te doen." Hij geeft nog aan dat er niet speciaal opnieuw werd onderhandeld over de prijzen met de leveranciers, maar dat Albert Heijn een antwoord wil bieden op de dalende koopkracht door zijn prijzen aan te passen.

In Nederland gaan de kortingen van enkele procentpunten tot meer dan 50 procent. Gemiddeld dalen de prijzen er met 6,5 procent. Ook in België komen er forse kortingen. Volgens Mulders zijn die blijvend. Of er ook prijsverhogingen komen voor enkele producten, is voorlopig niet duidelijk.