Direct naar artikelinhoud

Formule 1 zkt. lawaai

Paniek in de Formule 1. Ontevreden toeschouwers zondag in Melbourne, mails van boze fans en ongerustheid bij organisatoren die vrezen voor hun ticketverkoop.

Waarom? De nieuwe turbomotoren klinken niet meer als racewagens. Reden genoeg voor Bernie Ecclestone om in te grijpen.

De nieuwe turbomotoren in de Formule 1 schreeuwen niet meer, ze brommen. Net stofzuigers. Kenners voorspelden dat anderhalf jaar geleden al, insiders hoorden het tijdens de wintertests. Maar niemand deed er iets aan. Tot nu. En dat heeft alles te maken met de échte motor van Formule 1: geld.

Ron Walker, organisator van de Australische Grand Prix, dreigt er immers mee schadevergoeding te vragen. "De toeschouwers waren niet tevreden. Velen zeiden dat ze volgend jaar niet terugkeren. Ik heb Bernie Ecclestone verteld dat we die nieuwe motoren dus als contractbreuk beschouwen: we hebben betaald voor iets wat we niet gekregen hebben."

Dat er minder publiek rond het circuit zou opduiken, daar ligt Bernie Ecclestone niet wakker van. Veel belangrijker voor zijn portefeuille zijn de kijkcijfers, want daarmee trekt hij ook sponsors aan. De organisatoren van de races zijn echter wél in grote mate afhankelijk van de ticketverkoop, dat naast de inbreng van een eventuele hoofdsponsor hun grootste bron van inkomsten is. De overige reclame rond het circuit verdwijnt namelijk rechtstreeks in de zak van Ecclestone. Voor circuits als Francorchamps, waar de ticketverkoop al jaren niet meer volstaat om Bernie's startgeld te betalen (in 2013 werd naar verluidt een verlies van iets meer dan 4 miljoen euro opgetekend), zou een mindere opkomst dramatisch zijn. Net zoals voor de andere Europese races, die zelfs volledig zouden kunnen afhaken.

En dan heeft Bernie wel een probleem. Hij schiet dus in actie. "Ik had al een paar andere organisatoren aan de lijn. Ze maken zich grote zorgen. Terecht. Ik was zelf geschokt toen ik die nieuwe motoren op televisie hoorde: die auto's klinken helemaal niet meer als racewagens. We moeten dringend nagaan of er een technische mogelijkheid is om het motorgeluid te verscherpen. Als dat kan, dan wil ik over een paar races al het resultaat horen. We mogen zeker geen heel seizoen wachten, want dan kan het te laat zijn."

Vijf voor twaalf

Ecclestone had al contact met FIA-voorzitter Jean Todt, grote pleitbezorger van de nieuwe motoren. Bernie zal alvast geen moeite hebben om bondgenoten te vinden. Luca di Montezemolo, grote baas van Ferrari, hing gisteren ook al aan de telefoon: "We kregen nooit meer e-mails van ontgoochelde fans. Formule 1 is geen Formule 1 meer", schrijven ze. "Het is vijf voor twaalf als we onze sport aantrekkelijk willen houden..."