Direct naar artikelinhoud

3 oplossingen, 1 missie: meer studenten doen slagen

Van oudere professoren voor de jongste studenten tot een tool die slaagkansen voorspelt. Naast de maximumfactuur zijn er nog belangrijke voornemens van de KU Leuven op het vlak van onderwijs- en studentenbeleid. De bedoeling is duidelijk: de slaagcijfers van de studenten verhogen.

1 Meest ervaren professoren les laten geven aan jongste studenten

Geen gemakkelijke opdracht, want veel gereputeerde professoren willen vaak vooral lesgeven in de masteropleiding. De grote hordes bachelorstudenten laten zij liever aan zich voorbijgaan.

"Aan de andere kant is de uitdaging bij jongere studenten het grootst en haal je er veel plezier uit", zegt vicerector onderwijs Didier Pollefeyt. "Zij zijn nog ongeschreven bladeren. Bovendien past het in een reeks maatregelen om het studierendement te verhogen."

Momenteel haalt slechts 43 procent van de bachelorstudenten aan de KU Leuven in drie jaar tijd zijn diploma. "Dat is een enorme uitdaging en het zorgt ervoor dat studenten zo snel mogelijk moeten beseffen wat van hen verwacht wordt en wat de studie exact inhoudt. Meer ervaren docenten hebben een helikopterperspectief op hun discipline en hebben een heel arsenaal van voorbeelden, verhalen en ervaringen om complexe leerstof tot leven te brengen. Zij zijn daardoor bij uitstek in staat om bachelorstudenten te motiveren en dat moet de slaagcijfers verhogen."

2 Een tool die slaagkansen voorspelt

Het is januari, de cijfers van het eerste semester sijpelen binnen en het is een dubbeltje op zijn kant. Als een student tegenwoordig wil weten of doorgaan zinvol is, zijn er studiebegeleiders. In de toekomst zullen die er nog zijn, maar moet er ook een tool komen die studenten toelaat om een voorspelling te krijgen van hun slaagkansen. Dat moet jongeren toelaten om sneller over te stappen naar een andere richting aan de universiteit of een hogeschool.

Op dit moment loopt er op de faculteit Bewegings- en Revalidatiewetenschappen al een pilootproject, dat zal worden uitgebreid naar de faculteit Geneeskunde.

Pollefeyt: "Studenten kunnen per vak hun cijfer ingeven en vergelijken met wat anderen de afgelopen vijf à tien jaar behaalden. Vervolgens krijgen ze de slaagkansen voor hun opleiding te zien. De truc is evenwel om te bepalen welke vakken in het eerste semester voorspellende waarde hebben, maar ik heb goede hoop dat we dit project binnen enkele jaren kunnen uitrollen over de hele universiteit. We willen op die manier studenten zo vroeg mogelijk in de opleiding een realistische inschatting laten maken van hun slaagkansen aan de universiteit."

3 Docenten evalueren op hun onderwijs- capaciteiten

"Nu heerst er aan universiteiten vaak de gedachte dat onderwijs niet zo belangrijk is", zegt Pollefeyt. "Wij willen onderwijs herwaarderen."

Daarom wordt overwogen om elke docent een onderwijsportfolio te laten bijhouden. Daarin staan de resultaten van de online-evaluatie die door studenten gebeurt, maar zal ook plaats zijn voor het oordeel van een commissie van andere academici die zich buigen over de onderwijskracht van de docent in kwestie.

"Het portfolio kan dan uitgroeien tot wat een publicatielijst vandaag zegt over de onderzoeksactiviteiten van een docent. En wie nieuwe evaluatie- of werkvormen bedenkt en excelleert in onderwijs, mag dat beloond zien tijdens benoemings- en promotieprocedures. Let wel, dit betekent niet dat we onderwijs en onderzoek tegenover elkaar plaatsen. We blijven vasthouden aan die verknoping. Dat is immers de kern van universitair onderwijs."