Direct naar artikelinhoud

Brussels Airlines mikt nog op winst

Ondanks tegenvallende cijfers houdt Brussels Airlines vast aan zijn prognose om het jaar zonder nettoverlies af te sluiten.

Co-gedelegeerd bestuurder Bernard Gustin geeft toe dat de cijfers van de eerste zes maanden “iets onder het budget” lagen, maar voelt zich gesterkt door de stijgende tarieven en de vlot lopende boekingen op Afrika. “Het eerste halfjaar vervoerden we 15 procent meer passagiers op Afrika”, zegt hij. Net als bij de andere luchtvaartmaatschappijen deed het Europese verkeer het minder goed. “Dat komt door de aswolk in april. Zonder die uitzonderlijke gebeurtenis hadden we voor Europa ruim 3 procent groei opgetekend.” Het aantal passagiers op het hele net steeg daardoor minder dan 1 procent.

Verheugend vindt Gustin vooral dat binnen Europa de opbrengst per passagier (yield) 3 tot 4 procent hoger lag dan in 2009 dankzij het succes van b.flex, een tariefformule tussen economy en business. Op Afrika, normaal de moneymaker, lag de yield echter ruim 6 procent lager. “Dat is deels te wijten aan de fellere concurrentie van Ethiopian en Afriqiyah, en deels aan het succes van de intra-Afrikaanse vluchten.”

Brussels Airlines geniet van de zogenaamde vijfde vrijheid in verscheidene landen, wat betekent dat het passagiers mag vervoeren tussen twee Afrikaanse staten. Dat gebeurt op driehoeksvluchten als Brussel-Conakry-Dakar-Brussel. De tarieven op die vluchten liggen een stuk lager dan op de vluchten tussen België en Afrika, waardoor de gemiddelde yield daalt.

Enkele weken geleden introduceerde de maatschappij een vijfde A330 op zijn Afrikanetwerk, waardoor het aanbod 20 procent steeg. “Maar de boekingen voor de komende maanden liggen nu 25 procent hoger, dat is dus veelbelovend”, zegt Gustin. Maar de effecten van de lagere euro en de aswolk hebben die positieve evolutie geneutraliseerd, waardoor BA nu dus iets achter ligt op het budget.

Lufthansa, de Duitse luchtvaartgroep die 45 procent van Brussels Airlines bezit, publiceerde gisteren teleurstellende halfjaarcijfers. Het betere tweede kwartaal kon het erg zwakke eerste niet compenseren. De halfjaaromzet steeg met bijna een kwart tot 12,63 miljard euro door de consolidatie van dochters Austrian Airlines en bmi, maar die twee droegen ook 163 miljoen euro bij tot het verlies.

Cargo, IT, onderhoud en catering waren stuk voor stuk rendabel, maar het globale passagiersverkeer leidde tot een tekort van 342 miljoen euro. Daarvan is 200 miljoen te wijten aan de IJslandse aswolk.