Direct naar artikelinhoud

Onder druk presteert Nintendo het best

Een huiskamerconsole en een gametablet in één. De Switch van Nintendo, die in maart op de markt komt, lijkt de console waar alle gamers van dromen. Daarmee stelt de Japanse gamemaker zichzelf wel ook voor een gigantische uitdaging.

Met de aankondiging van zijn Switch-console maakte Nintendo een groot deel van het wereldwijde publiek voor videogames helemaal gek. Een console die uit een gametabletje bestaat, maar door dat in een basisstation te klikken meteen ook dienst kan doen als huiskamerconsole? Het lijkt de blauwdruk van de ideale console die heel wat gamers in hun hoofd hebben en ineens tot leven komt.

Maar Nintendo liet tegelijkertijd ook heel wat vragen open. De console zou krachtiger zijn dan de Wii U, maar hoe krachtig precies? Daar werd nog met geen woord over gerept. Terwijl het een niet onbelangrijk element is in de aankondiging van een nieuwe console, en Nintendo traditioneel veel minder krachtige consoles op de markt brengt dan Sony PlayStation en Microsoft Xbox.

Ook over de prijs werd nog met geen woord gerept, terwijl ook dat een belangrijk element is: Nintendo bleef met zijn voorgaande consoles altijd een heel eind onder het prijspunt van de concurrentie. Het zou Nintendo zwaar aangerekend worden als het met de Switch ineens breekt met die traditie. En wat met virtual reality? Nintendo probeerde twintig jaar geleden nog te pionieren met de Virtual Boy, maar nu wordt er met geen woord over gerept. En dat terwijl Sony met schijnbaar veel succes zijn PlayStation VR lanceerde en Microsoft grote plannen heeft met Oculus Rift-ondersteuning voor Xbox.

Het neemt niet weg dat de hype rond de nieuwe console grotendeels terecht is. Een hybridesysteem, dat in dit geval bestaat uit een tablet en een huiskamerconsole met opklikbare knoppencontrollers, is niet alleen een gamerdroom maar een vormformule waarnaar de andere consolemakers wellicht ook wel hebben gekeken. Nintendo is de eerste die het voor elkaar krijgt. U lijkt er, design-gewijs, nog mee over straat te kunnen ook: de plastiekerige look van voorgaande consoles ligt overboord.

Nog een opsteker voor Nintendo is dat het bedrijf de steun van grote gamehuizen heeft herwonnen. Ronkende namen als Activision, Bethesda, Capcom, Electronic Arts en Ubisoft, waarvan velen hun ondersteuning voor Nintendo's Wii U-console hadden opgezegd wegens niet krachtig en tegenvallend in de winkelrekken, willen opnieuw games voor het merk maken. Als dit ding zijn beloftes waarmaakt, moeten PlayStation en Xbox opletten.

Renaissance

Maar daarvoor moet het natuurlijk wel wat meezitten. De Wii U is met iets meer dan 13 miljoen verkochte stuks een zware tegenvaller: Sony verkocht al 40 miljoen PlayStation 4's, Microsoft sleet meer dan 20 miljoen Xbox Ones. De Nintendo 3DS-zakconsole is géén teleurstelling met zijn 60 miljoen verkochte stuks, maar de toekomst daarvan is onzeker: de Switch mikt ook op mobiel gamen.

Maar wat het verleden ons ook leerde, en waarop de afgelopen dagen ook al vaak werd gewezen, is dat Nintendo op zijn best is wanneer het in het nauw wordt gedreven. Toen de GameCube-console aan het begin van de eeuw werd doodgedrukt door de opmars van de PlayStation 2 en Xbox, sloeg het zwaar terug met de Wii. En toen het enkele jaren geleden slecht ging met de Wii U, lanceerde Nintendo een ware renaissance in zijn aanbod aan eigen games, met toptitels als Super Mario Maker en Splatoon als gevolg.

Kortom: this one better be good. Maar ze hebben ook al bewezen dat ze het kunnen.