Direct naar artikelinhoud

Toyota helpt Google Street View een handje als promotiestunt

Om reclame te maken voor zijn iQ heeft Toyota Google Street View voor een deel vervolledigd. Tweehonderd kleine, smalle straatjes die niet via Google gefilmd waren, zijn nu wel vastgelegd.

Toyota en het reclamebureau Happiness kregen het idee voor de campagne toen Google Street View vorig jaar in België gelanceerd werd. Al snel bleek dat vele kleine straatjes via de dienst niet konden bekeken worden omdat de Google-auto te groot was om in die straten te rijden. Dus monteerde het automerk een 360 graden-camera op het dak van de Toyota iQ, de meest compacte en wendbare wagen uit zijn collectie. Er werd ook software ontwikkeld om de gefilmde beelden compatibel te maken met Street View.

Via de website iqstreetview.be kon iedereen straten registreren die moeilijk te bereiken zijn voor gewone wagens. Van midden april tot nu werden al tweehonderd straten ingegeven, en een eerste deel daarvan is al gefilmd en online gezet. De locaties die eerst gefilmd werden, liggen in Brussel, Bergen en Tubeke.

Om privacyproblemen te vermijden, worden alle inwoners van de toegevoegde straten per brief verwittigd dat hun straat op iQ Street View staat. In een moeite door krijgen ze ook een korting op de wagen, 'omdat het wel erg duidelijk is dat zij zo'n auto best wel kunnen gebruiken'.

De Belgische toer van iQ Street View eindigt eind dit jaar. Dan zullen alle data die verkregen werden aan Google overgedragen worden, zodat de internetgigantzijn project kan vervolledigen.