Direct naar artikelinhoud

'VRT komt tien jaar te laat met jongeren-zender'

De VRT onthult vandaag zijn plannen voor het extra aanbod op het derde net. Daarmee moeten onder meer jongeren, die jarenlang geen platform hadden op de openbare omroep, bereikt worden. Maar hoe bereik je een generatie die je jarenlang hebt genegeerd?

Het derde VRT-net start bescheiden. Vanaf volgende dinsdag zal het vernieuwde Ketnet uitzenden op het nieuwe kanaal. Van 6 tot 20 uur is er een aanbod voor kinderen, aangepast aan hun leefwereld. Na 20 uur is het de beurt aan onder meer de jongeren en de buitenlanders die in België wonen.

Wat er precies te zien zal zijn, maakt de VRT vandaag bekend. Maar jongeren moeten niet hopen dat ze meteen op hun wenken zullen worden bediend. Volgens de beheersovereenkomst moet de openbare omroep pas vanaf 1 september 2013 een onderscheidend aanbod voor jongeren tussen 12 en 20 jaar brengen. En ook dan hoeft het niet elke dag. De overeenkomst spreekt van twee à vier dagen jongerentelevisie per week, minstens veertig weken per jaar.

Is dat wel voldoende om jongeren aan een zender te binden? "Vandaag zou ik waarschijnlijk neen zeggen", vertelt Patrick Lodiers, voorzitter-presentator van BNN, de experimentele jongerenzender van Nederland 3. "Maar toen wij meer dan tien jaar geleden begonnen, zonden we ook alleen uit op zondagavond. Amper twee uur jongeren-tv per week." Met gewaagde programma's van eigen bodem wist het een sterk en herkenbaar jongerenmerk uit te bouwen.

De nood aan een jongerenaanbod bij de VRT is hoog, vindt Lodiers. "Eigenlijk komt de VRT tien jaar te laat met een jongerenzender. Met Ketnet heeft het een prima aanbod voor kinderen, maar zodra die twaalf jaar zijn, haken ze af. Daarna biedt de openbare omroep ze een hele tijd niets, waarna ze als twintigers weer moeten instromen bij de oudere zenders. Ze hebben een enorm gat laten liggen."

Over hoe het aanbod ermoet uitzien, zijn de meningen verdeeld. Minister van Media Ingrid Lieten (sp.a) verwacht cultuur, educatie en informatie. "De overheid mag in geen geval bepalen welke programma's jongeren mogen zien", zegt Lodiers. "Toen wij met Spuiten en slikken informatie over seks en drugs wilden geven, kregen we veel kritiek van de regering. Maar dat zijn de thema's waarmee jongeren geconfronteerd worden en die mag je niet uit de weg gaan. Daarbij mag je niet vergeten dat jongeren ook van amusement houden. Ze willen niet alleen droog geïnformeerd worden, ze willen ook pret maken."

"Alles wat wij op JIM brengen, gebeurt op basis van onderzoek", vertelt JIM-netmanager Els Vercauteren. "We gebruiken hun input om te weten hoe we ze het beste kunnen bereiken." Juist daarom zet JIM sterk in op digitale media. "Wij streamen onze programma's via het internet en onze 110.000 Facebookfans gebruiken we als een middel om jongeren naar ons merk te krijgen", verduidelijkt Vercauteren. "In een tijdperk waarin jongeren met hun tablet op de schoot naar televisie kijken, is het noodzakelijk om complementair te zijn."

Bij JIM staan ze niet huiverig tegenover de plannen van de VRT. "Wij zijn erg benieuwd naar wat ze zullen doen. Maar we houden onze collega's niet nauwlettend in de gaten. We varen onze eigen koers."