Direct naar artikelinhoud

Volg je neus

Veel mensen kiezen parfum met hun ogen in plaats van met hun neus. Enkele nieuwe concepten gaan daartegenin en moedigen je aan om parfum intuïtief te kiezen.

Een mooie flacon, verpakking en reclame dienen om een fantasiewereld op te bouwen rond een parfum. Ze versterken de identiteit van de geur, die ontwikkeld is om een bepaalde doelgroep aan te spreken. Maar het plaatje klopt niet altijd. En vaak wordt er meer aandacht besteed aan de verpakking dan aan de geur zelf. Dat zorgde voor een tegenreactie door nichemerken, die de kwaliteit van het parfum weer centraal stelden. Een principe dat nog verder wordt doorgetrokken bij In Fine. Hier kies je blind en instinctief, zodat een parfum bij je persoonlijkheid past.

De kennis die Ivo Jacobs en Myriam Nussbaum, het businessduo achter In Fine, er opdeden, kwam goed van pas bij Otentic. Bij dit nagelnieuwe concept - dat ze samen met parfumeur Jean-Denis Saisse lanceren - kies je parfum op basis van sfeer. "We willen emoties oproepen door muziek, woorden, beelden, kleuren en uiteraard geur. Een parfum kies je immers op gevoel", vertelt Jacobs. "Met In Fine hebben we veel geleerd. Onder andere dat mensen meer gegidst willen worden bij hun zoektocht. Dus gebruiken we verschillende moods die overeenstemmen met bepaalde parfumstijlen."

In de winkel staan meubels met een scherm waarop namen, woorden, beelden en kleuren een idee geven van de stijl. Een achttal parfums staat opgesteld in volgorde van intensiteit, gepresenteerd in glazen kolfjes. Zo krijg je meteen een idee van het karakter van de geur en kun je verschillende geuren ruiken omdat je neus niet verdoofd raakt door alcohol. "Wij hebben orde in de chaos gebracht", vindt Myriam Nussbaum. "In een parfumerie staat alles per merk, maar als je een bepaalde geur wilt, moet je het hele aanbod doorzoeken. Hier zijn de parfums gegroepeerd per type en sfeer, zodat je intuïtief je weg vindt."

Ook bij de Spaanse franchiseketen Equivalenza is er geen afleiding: enkel rijen identieke 'bronnen' waar de flesjes gevuld worden. Cijfers, kleuren en geurfamilies zijn de enige aanwijzingen die de klant heeft om begeleid zijn weg te vinden naar de geschikte geuren. Die doen opvallend sterk denken aan bestsellers van grote merken. Daar wordt met geen woord over gerept, maar Equivalenza stelt wel als missie om kwaliteitsparfums toegankelijk te maken aan democratische prijzen (30 ml: 14,95 euro, 50 ml: 22,95 euro, 100 ml: 32,95 euro). Met meer dan honderdvijftig parfums is de keuze ruim. Ook bij Otentic is het aanbod uitgebreid en betaalbaar (eau de parfum 50 ml: 69-79 euro, 100 ml: 94-109 euro). Extreme geuren vind je hier niet. "Wij trekken het aanbod zodanig open dat we ons sterk maken dat iedereen hier wel iets kan vinden", stelt Jacobs. Met meer dan 60 parfums kan dat geen probleem zijn.

In Fine heeft 7 winkels, meer info op parfumeur.be. Otentic vind je in Volkstraat 43, Antwerpen, otenticperfumes.com. Equivalenza heeft wereldwijd meer dan 500 winkels waarvan 3 in Mechelen, Kortrijk en Gent, equivalenza.com