Direct naar artikelinhoud

Cannes blijft koel voor ex-winnaar Gouden Palm

Na twee Gouden Palmen voor Das Weisse Band en Amour krijgt regisseur Michael Haneke deze keer geen warme ontvangst in Cannes. Onze landgenote Laura Verlinden, die een hoofdrol speelt in zijn nieuwe worp Happy End, was wel zeer te spreken over haar samenwerking met de Oostenrijker.

Happy End is een portret van de welgestelde familie Laurent. Drie generaties leven samen onder een dak: opa (Jean-Louis Trintignant), die stilaan zijn verstand verliest, zijn kinderen (Isabelle Huppert en Matthieu Kassovitz) en hun kroost. De film wordt grotendeels geobserveerd door de ogen van de twaalfjarige Eve. Maar als u dacht dat de blik van een kind Haneke milder zou maken, dan denkt u verkeerd. Na het relatief menselijke Amour heeft de Oostenrijker zijn camera opnieuw laten marineren in een bad van vitriool. De titel is - uiteraard - ironisch.

Gemengd onthaald

De film werd op zijn zachtst gezegd gemengd onthaald. In het vakblad Screen, dat de beoordelingen van verschillende toonaangevende critici op een rijtje zet, scoort Happy End een zeer matige 2,2 op 4. De reacties variëren van totale afwijzing tot zeer positief. Al spreekt zo goed als niemand van een meesterwerk - een belangrijk verschil met Hanekes twee vorige films. Als de jury in dezelfde lijn denkt, lijkt een derde Gouden Palm op rij dan ook weinig waarschijnlijk.

Toch durven we te denken dat Happy End mettertijd meer erkenning zal krijgen. Dit is namelijk een film die wat afstand en reflectie vergt. Door de zwarte humor - jawel, Haneke kan lachen! - lijkt Happy End op het eerste gezicht geen 'belangrijke' film. Maar als je er even bij stilstaat, gaat het over veel meer dan alleen de familie Laurent. Staat hun uitgebluste en egocentrische levenshouding symbool voor de toestand van Europa? Dat de film is gesitueerd in Calais, doet alleszins vermoeden van wel. Dezelfde zee die heel wat vluchtelingen koste wat kost willen oversteken richting Engeland, is voor bepaalde leden van de familie net een middel om zichzelf van het leven te beroven. In Happy End is Europa stilletjes - en zeer ongelukkig - aan zijn einde aan het komen.

De film speelt zich af in Frankrijk, maar zorgt ook voor wat (broodnodig) zwart-geel-rood in de Cannes-competitie. De twaalfjarige Fantine Harduin, die Eve speelt, komt uit Moeskroen, en ook de Vlaamse Laura Verlinden (bekend uit films en series als Image, Ben Xen De smaak van De Keyser) heeft een van de hoofdrollen. Haar personage Anaïs is de nieuwe vrouw van Eves vader Thomas.

Verlinden is niet voor het eerst in Cannes. In 2015 stond ze hier al naast regisseur Jaco Van Dormael voor Le Tout Nouveau Testament: "Een onvergetelijke ervaring", noemt ze dat. Haar samenwerking met Haneke heeft ze overigens te danken aan Le Tout Nouveau Testament. "Hanekes castingagente had hem die film getoond, en hij was er bijzonder enthousiast over. En zo kreeg ik op een dag plots telefoon: 'Hallo, wilt u auditie komen doen voor de nieuwe film van Michael Haneke?' Daar moest ik geen twee keer over nadenken, want ik was een zeer grote fan van zijn werk."

Warme man

Verlinden komt in Happy End een stuk minder aan bod dan Isabelle Huppert, maar bracht toch dertien dagen door op de set. Genoeg om Haneke goed te leren kennen. "In tegenstelling tot wat veel mensen denken op basis van zijn films, is Haneke een warme man, hij staat heel dicht bij zijn acteurs", zegt Verlinden. "Ja, hij weet zeer goed wat hij wil en is bijzonder perfectionistisch: hij zal nooit stoppen voor het echt goed is. Maar dat geeft mij net rust. Ik vind het veel boeiender als het allemaal niet te gemakkelijk gaat."