In Japan herstelden ze dit zinkgat bliksemsnel. Wij gingen na hoe lang dat bij ons zou duren

In de Japanse stad Fukuoka verdween een kruispunt in een gigantisch zinkgat van 27 meter op 30 meter, maar in nog geen 48 uur was alles weer opgevuld. In ons land lijkt het soms alsof een putje dichten een eeuwigheid duurt. Hoe komt dat? Wij vroegen het aan de dienst Wegen en Verkeer en een aannemer die voor de Vlaamse overheid werkt.

tg

Maar liefst 15 meter diep was de put in de weg in Japan en het mag een wonder heten dat er geen slachtoffers vielen. “Nog dezelfde dag zijn we aan de slag gegaan. Eerst hebben ingenieurs onderzocht wat de oorzaak was, dan hebben we verschillende firma’s opgevorderd om het gat op te vullen, nieuwe funderingen aan te brengen en asfalt te gieten. Op twee dagen was de klus geklaard. Nog een dag later waren er zelfs nieuwe wegmarkeringen aangebracht”, zegt burgemeester Soichiro Takashhima van Fukuoka. Nadat nog enkele rioleringswerkzaamheden werden uitgevoerd, reed het verkeer nog geen week later weer over de vijf rijvakken, zoals ook te zien is in onderstaande timelapse.

Hoe lang zou zo een herstelling bij ons duren, vraag je je dan af? “Moeilijk in te schatten. Wij zijn nog nooit met zo iets geconfronteerd geworden”, zegt Veva Daniels van Wegen en Verkeer. “Wij hebben onderhoudscontracten voor periodiek onderhoud voor gewest- en snelwegen in Vlaanderen Die contracten zijn onderhandeld en voorafgegaan door aanbestedingen. Maar daarnaast hebben we zoiets als een spoedprocedure die kan opgestart worden wanneer er bijvoorbeeld een gat in de weg gevallen is of een brug na een ongeval niet meer stabiel is.”

© vcp

Op zo een moment kunnen direct maatregelen genomen worden. “Ik zeg niet dat er binnen de week een nieuwe brug staat, maar ze zal wel beveiligd worden en zo nodig zo snel mogelijk ontmanteld worden. Dat geldt ook voor putten in de weg. Die worden onmiddellijk opgevuld. Of wanneer het asfalt beschadigd is door een brandend voertuig kan er direct een nieuwe toplaag worden aangebracht.”

Hoe lang het zou duren om een put zoals in Japan te dichten en de rijweg weer open te stellen voor het verkeer, durft Daniëls niet zeggen. “Maar het zou vrij snel moeten kunnen. Binnen de 48 uur, dat denk ik niet”, klikt het.

Wegen en Verkeer heeft een permanentie voor spoedherstellingen, klinkt het nog. “Die zitten bij het Verkeerscentrum in Antwerpen en kunnen direct de nodige aannemers contacteren en ter plaatse sturen wanneer er zich een groot incident voordoet. Zij zorgen ook direct voor de nodige signalisatie.”

Logge administratie

V., die al jaren opdrachten uitvoert voor de Vlaamse overheid en liever anoniem wens te blijven, zegt dat er afspraken bestaan over de termijn waarop bepaalde werken of herstellingen moeten uitgevoerd worden. “Met de materialen die nu op de markt zijn, kunnen herstellingen zeer snel gebeuren en hoeven beton of asfalt niet lang te drogen alvorens er weer auto’s kunnen over rijden. Het probleem is vaak de logge administratie. Zeker als er veel experts aan te pas komen”, zegt de aannemer.

Dat bij ons een gat met de afmetingen van in Japan binnen de 48 uur wordt gedicht, lijkt hem onmogelijk. “Binnen de week zou al een groot succes zijn, denk ik.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen