Direct naar artikelinhoud

Personeel Aviapartner behoudt werk en loon na staking op Zaventem

Alle werknemers van afhandelaar Aviapartner die door het verlies van de licentie op Brussels Airport getroffen zijn, worden overgenomen door de toekomstige afhandelaar Swissport en het al op Zaventem actieve Flightcare. Dat is het resultaat van een 24-urenstaking bij Aviapartner.

De betrokken werknemers behouden hun loon- en arbeidsvoorwaarden, zoals cao 32bis bepaalt. Bovendien werd afgesproken dat personeelsleden in groep zullen kunnen overgaan als er nieuwe commerciële akkoorden gesloten worden tussen de luchtvaartmaatschappijen en de afhandelaars. Het akkoord loopt over een periode van zeven jaar, de duur van de licenties.

Bij Aviapartner werken momenteel zowat 750 werknemers op de afhandeling van passagiersbagage of cargo. Daarnaast werken circa honderd bedienden uit ondersteunende diensten zoals boekhouding, IT en check-in voor de Belgische afhandelaar. Het was in die diensten dat werknemers hun baan dreigden te verliezen. Door de afspraken met Swissport en Flightcare wordt dit voorkomen. "Met deze voorlopige cao hebben we bekomen dat iedereen, dus ook de zogenaamde 'indirecten', zijn loon- en arbeidsvoorwaarden kan behouden", zei Jan Dereymaeker van de christelijke bond LBC-NVK aan Belga. "Daardoor worden de arbeidsvoorwaarden voor wie op de luchthaven werkt, meer geharmoniseerd."

72 vertrekkende vluchten werden gisteren afgelast. Duizenden passagiers raakten niet op bestemming. De schade van de actie die de vakbonden gisteren voerden, kost de betrokken luchtvaartmaatschappijen miljoenen, zo wordt er geklaagd. "De vakbonden hadden eerst moeten praten voor ze in staking gingen", was te horen.

"Dit is niet goed voor de reputatie van de luchthaven. Zaventem krijgt hierdoor het statuut van een Italiaanse of Spaanse luchthaven waar om de haverklap wordt gestaakt. Luchtvaartmaatschappijen die nieuwe bestemmingen in Europa willen starten, zullen twee keer nadenken voordat ze naar Zaventem komen", luidt nog een andere kritiek.

De vakbonden betreuren de acties, maar zeggen dat ze noodzakelijk waren om te vermijden dat personeel bij Aviapartner als gevolg van de gunning van nieuwe licenties zijn job zou verliezen. "Zonder actie zouden de werkgevers nooit zo snel akkoord zijn gegaan om afspraken te maken met de bonden", zegt Sandra Langenus van de socialistische bediendenbond BBTK.

Langenus wijst luchthavenuitbater van Zaventem met de vinger. "Brussels Airport heeft geen rekening gehouden met de emotionele reacties die zo'n gunningsprocedure met zich meebrengt." Volgens Langenus stelde Swissport zich soepel op in de besprekingen. "De maatschappij heeft ervaring met overnames in Spanje en het VK, waar ze ook personeel overnam." De kaarten lagen anders bij Flightcare. "Zij waren moeilijker te overtuigen. Het akkoord dat we hebben gesloten is maar een protocol. Er volgen nog harde onderhandelingen om de gemaakte afspraken in nieuwe cao's om te zetten", zegt Langenus.

Intussen hebben de vakbonden met de directie van Aviapartner samengezeten om zijn intenties voor de toekomst te kennen. "Wat zal er bijvoorbeeld gebeuren als er voor november, wanneer de nieuwe licenties van start gaan, een luchtvaartmaatschappij zijn contract opzegt en van afhandelaar verandert?", stipte Dereymaeker aan.