Direct naar artikelinhoud

Pieter Timmermans, directeur-generaal VBO:‘Als loonkosten verder stijgen, krijg je nog meer Opels’

De werkgevers slaken een noodkreet. Hoe groot is de ontreddering?

Timmermans: “Er is geen sprake van ontreddering. Het gaat om woede. Als ondernemers zetten we werkkracht om in koopkracht, maar men laat ons niet de ruimte om dat te doen. We worden overladen met alle zonden van Israël. Als er ontslagen zijn, is dat de fout van de werkgevers. Als er niet genoeg geïnnoveerd wordt ook. Alles komt op de schouders van de ondernemer terecht. Trop is te veel.”

Waarom reageert u nu? Heeft dat te maken met de sluiting van Opel Antwerpen?

“Neen. De frustratie bij de werkgevers groeit al enkele weken. Na het afspringen van de onderhandelingen begin december over het eenheidsstatuut kregen we niet alleen een vakbondsbetoging, de overheid verplichtte bedrijven ook om een hogere ontslagvergoeding voor arbeiders te betalen. En dat terwijl tal van ondernemingen aan de rand van de afgrond staan. De oplossingen die het ABVV voorstelt, zullen het de bedrijven nog moeilijker maken. Meer belastingen, een viervijfdenwerkweek, de afschaffing van de notionele intrest en meer overheidsambtenaren. Dat zijn recepten waarmee we de crisis in de jaren zeventig hebben bestreden en die het concurrentievermogen van onze bedrijven ernstig hebben aangetast.”

De werkgevers klagen al jaren over de loonkostenhandicap. Volgens de bonden is er niets aan de hand.

“Een arbeider kost in België 38 euro per uur, in het buitenland 35 euro. Dat verschil moet je op de een of andere manier compenseren, anders kun je als bedrijf geen opdrachten binnenhalen. Het gevaar is reëel dat men op het einde van het jaar met buitensporige looneisen komt. We geven vandaag een tijdig signaal: als we de trend van het jongste loonakkoord (dat de loonhandicap een beetje verkleinde, JCS) niet kunnen doortrekken, dan is de kans erg groot dat het volgende akkoord op de klippen loopt. Mochten de lonen ontsporen, dan zou dat niet alleen bijzonder dramatisch zijn voor de competitiviteit van de bedrijven, maar ook voor de begroting.”

De bedrijven slagen er niet in om voldoende geld in innovatie en opleiding te steken. Wat gaan ze daaraan doen?

“Je kunt een euro niet drie of vier keer uitgeven. Er zullen scherpe keuzes moeten worden gemaakt. We moeten meer innoveren, maar de overheid verhoogt de lasten op hogeropgeleiden. We moeten meer investeren in vorming en men confisqueert de reserves voor het educatief verlof. De bedrijven moeten competitief worden, maar men verhoogt de patronale bijdrage voor arbeidsongevallen. Er liggen vijftig voorstellen in het parlement voor bijkomende verlofstelsels. Als die er doorkomen, is de economie dood. Dan krijg je nog een pak Opels.” (JCS)