Direct naar artikelinhoud

Stievie Premium knipt tv-kabel door

Medialaan, het moederbedrijf boven onder andere VTM, Q2 en Vitaya, lanceert Stievie Premium. Een betalende app die het televisieaanbod van de grote Vlaamse zenders tot bij de internetgeneratie moet brengen. Maar zit die daar wel op te wachten?

Netflix, YouTube, Hulu...Voor een groeiende groep kijkers zijn dat de platformen waar ze hun dagelijkse portie tv gaan zoeken. Vlaamse programma's vormen een steeds minder prominent onderdeel van het kijkmenu. "Die onlinegeneratie is opgegroeid met het gebruiksgemak van platformen als YouTube en Netflix", vertelt Herbert Vanhove, directeur mobile bij Medialaan. "Als je hen ook warm wilt maken voor Vlaamse zenders dan moet je hen diezelfde service bieden."

Goedkoper

Daar moet Stievie Premium voor zorgen. De app brengt alle grote Vlaamse zenders samen en maakt opnemen, herbekijken en streamen naar het televisiescherm mogelijk. Met een prijskaartje van 9,99 euro per maand vormt de dienst op die manier een goedkoper alternatief voor het klassieke kabelabonnement. Als is het uitdrukkelijk niet de bedoeling om de concurrentie aan te gaan met Telenet, Proximus en co. "Stievie Premium is in de eerste plaats een dienst waarmee we de internetkijkers willen bedienen", legt Vanhove uit. "We mogen het contact met die steeds groter wordende groep kijkers niet verliezen. Maar als mensen tot de vaststelling komen dat onze app een alternatief kan zijn voor wat Telenet en Proximus aanbieden, dan is dat maar zo. Het is uiteindelijk de kijker die zal beslissen."

Met Stievie Premium komt Medialaan niet alleen in het vaarwater van de telecomoperatoren. De VRT bijvoorbeeld heeft met VRT NU een eigen onlinevideospeler en ook op de websites van VIER en VIJF kun je heel wat programma's herbekijken. "De onlinekijker staat in het vizier van de televisie-industrie", reageert Vanhove. "Iedereen probeert die op zijn eigen manier te bedienen." Een probleem hoeft dat niet te zijn. "Er zal altijd een markt zijn voor een app als Stievie die de content van alle Vlaamse zenders op een makkelijke, overzichtelijke manier bundelt."

Op de grootte van die markt wil Vanhove geen cijfer plakken. "Ons doel is op dit moment niet om massaal klanten binnen te halen. We willen nu vooral een gebruikersbasis opbouwen die groot genoeg is om voldoende feedback te krijgen. Enkel met de hulp van onze klanten kunnen we ons product verbeteren."

Feedback kregen Vanhove en co. meteen na de lancering van Stievie Premium misschien al wel meer dan hen lief was. Op Twitter en Facebook liet de internetgeneratie, waar de app op mikt, nadrukkelijk van zich horen. De beeldkwaliteit bij het streamen naar het grote televisiescherm werd op de korrel genomen. Dat je per abonnement maar één stream tegelijk kunt opstarten viel in slechte aarde en ook dat je er als betalende klant ondoorspoelbare reclameblokken bij moet nemen kon op weinig begrip rekenen.

Toekomst van reclame

Nochtans zijn ze er bij Medialaan van overtuigd dat hun reclamemodel, waarbij de klassieke reclameblokken vervangen worden door kortere, gepersonaliseerde onderbrekingen, de toekomst is. "Uit tests blijkt dat de internetgeneratie best kan leven met die korte reclameblokken die bovendien aansluiten bij hun interesses", legt Vanhove uit. "Ook de andere spelers uit de broadcastindustrie steunen trouwens de niet-doorspoelbare reclameblokken. Alleen is het voorlopig technisch te moeilijk om dat soort gepersonaliseerde reclame ook in de programma's van andere commerciële zenders te integreren."

Voorlopig kun je dus enkel bij de Medialaan-zenders de reclame niet doorspoelen. Al lijkt het een kwestie van tijd voor Stievie-gebruikers er ook bij VIER, VIJF of Discovery een gedwongen portie reclame bij krijgen. "Daar worden gesprekken over gevoerd", klinkt het.