“Als belastingen op werk pas zouden tellen vanaf een loon van 1.500 euro dan zouden Renault, Opel en Ford nog altijd in België auto’s produceren”

Vrijhandel is goed voor iedereen. Dat is het gangbare standpunt van de politieke wereld en de meeste economisten. Deze overtuiging volgt uit de logische redenering dat indien uw buur iets beter kan dan u en dat u iets anders beter kan dan hem, jullie er beiden belang bij hebben om te ruilen.

Roland Duchâtelet

Dat was ook min of meer zo in 1948, toen de sociale zekerheid slechts 2,5% van de overheidsuitgaven vertegenwoordigde en de andere overheidsuitgaven relatief gezien de helft waren als nu. De belastingen waren zeer laag vergeleken met nu, waardoor de “ruil” in die tijd zo goed als vrij van belastingen was. Vandaag zijn de overheidsuitgaven en ook de belastingen in de meeste West-Europese landen zeer hoog.

Tot de val van de muur van Berlijn in 1989 bestond onze economische wereld uit West-Europa, de VS en Japan, samen één miljard inwoners. In deze landen werd de sociale zekerheid gefinancierd zoals bij ons, door belastingen op de tewerkstelling. Toen het communisme in elkaar zakte, stelden de Oostbloklanden, de Sovjet-Unie, China, India en andere Aziatische landen zich open voor het Westen. Plots waren er vele miljarden consumenten extra, interessant om onze producten aan te verkopen. Maar er kwamen ook arbeidskrachten bij, die veel goedkoper waren dan de onze, niet enkel omdat de nettolonen daar veel lager waren, maar vooral omdat er in die “nieuwe landen” geen of heel weinig belasting op tewerkstelling was. Daardoor besloten veel bedrijven hun fabrieken in Europa en de VS te sluiten en er in de “nieuwe” goedkope landen te openen. Door onze hoge belasting op tewerkstelling was vrijhandel niét goed voor iedereen. Onze politici hebben toen geslapen. Als belastingen op werk pas zouden tellen vanaf een loon van 1.500 euro dan zouden Renault, Opel en Ford nog altijd in België auto’s produceren.

De 35%-heffing die Trump wil invoeren op producten die van Mexico naar de VS komen, zou de prijs van Mexicaanse auto’s even duur maken als wanneer die in de VS worden geproduceerd. Want die 35% is vergelijkbaar met de belasting op werk als de auto’s (inclusief onderdelen) in de VS zouden gemaakt worden. Dat is het idee van Trump.

Door de belasting op de werknemers die in de VS auto’s maken af te schaffen en in plaats de btw te verhogen op alle auto’s die in de VS verkocht worden, zou Trump hetzelfde effect bereiken zonder een handelsverdrag te moeten wijzigen. De kost van auto’s exclusief btw wordt lager door het wegvallen van de belasting op de werknemers. De verhoogde btw is gelijk aan die kostendaling zodat de prijs aan de consument, dus inclusief btw, gelijk blijft.

Vrijhandel is economisch optimaal als er geen belastingen zijn. Belastingen zijn echter noodzakelijk om de welvaart te herverdelen en de diensten van de overheid te betalen. De discussie welke belastingen bij onze welvaart passen, is even belangrijk als de discussie rond vrijhandel. Meer zelfs, je kan ze daar niet los van zien.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer