Direct naar artikelinhoud

'Humo' en 'Flair' niet langer in de etalage

Het Finse mediabedrijf Sanoma zal zijn Belgische tijdschriftentak niet meer verkopen. De uitgever van onder meer Humo, Story, Flair en Libelle zal voortaan wel vanuit Nederland geleid worden.

Dertien maanden nadat Sanoma zijn twintigtal Belgische tijdschriften in de etalage zette, slaagt de mediagroep er maar niet in om een koper voor onder meer Humo, Flair, Libelle en Story te vinden. Nadat eerst al de gesprekken met Roularta en De Persgroep enkele maanden geleden tot niets leidden, slaagde Sanoma er niet in om een nieuwe koper te vinden. "De verkoop loopt spaak", meldde De Tijd gisteren op zijn site, nieuws dat wordt bevestigd aan onze redactie.Voor Sanoma is het nu genoeg geweest: het mediabedrijf heeft beslist om Libelle en co. uit de etalage te halen en het verkoopproces stop te zetten.

Hans Cools, de CEO van Sanoma, wil geen commentaar geven. "Zolang er geen definitieve beslissingen genomen zijn en het proces nog loopt, wil ik daar niets over kwijt." Vandaag staat er een al langer geplande personeelsvergadering op de agenda. Cools wil zijn personeel daar eerst informeren. In een mail aan het Sanoma-personeel deed hij het nieuws af als 'speculaties'. Gisteravond vond er ook nog een bijzondere ondernemingsraad plaats, maar daar werd de afspraak gemaakt om niets te zeggen voor de personeelsvergadering heeft plaatsgevonden.

Nu de verkoopprocedure stopgezet wordt, zal Sanoma de Belgische tak wel reorganiseren. België was tot nu toe een aparte divisie binnen het Finse mediabedrijf, maar voortaan komt de leiding in handen van Sanoma Nederland. Wat de gevolgen daarvan zijn voor de Belgische bladen is nog onduidelijk. Verwacht wordt dat de Belgische structuur zal afgeslankt worden, en mogelijks komen er ook synergieën tussen de verschillende titels in België en Nederland. Meer details daarover worden vandaag bekendgemaakt.

Sanoma hoefde de tijdschriften ook niet per se kwijt, want zeker de grote titels maken nog altijd veel winst. Humo bijvoorbeeld mag de voorbije jaren dan al flink wat lezers verloren hebben, in 2013 maakte het blad nog altijd 2,4 miljoen euro winst. De winst kalft wel samen af met de dalende verkoop. Of de vele kleine titels de nieuwe structuur zullen overleven, valt ook nog af te wachten.

Kandidaat haakt af

De beslissing om niet te verkopen kwam er nadat een laatste kandidaat afhaakte. De top van Sanoma werd onlangs geïnformeerd dat er de voorbije weken verregaande gesprekken waren met één geinteresseerde partij, waarbij het alleen nog over de betaling ging. "Sanoma ging die partij deze week wat onder druk zetten daarover", zegt een bron.

Wie die ene partij was met wie Sanoma nog praatte, is onduidelijk. Zowel bij De Persgroep (De Morgen, Het Laatste Nieuws) als Roularta (Knack, Trends) luidt het dat ze al lang niet meer met Sanoma gesproken hebben. Beide uitgevers hebben serieuze onderhandelingen gevoerd met Sanoma. Volgens dat scenario zou Roularta het gros van de Sanoma-titels in handen krijgen. Bladen als Story en Humo, die minder bij de cultuur van Roularta passen, zouden dan bij De Persgroep komen.

Die onderhandelingen liepen echter spaak. Sanoma wil zijn Belgische tak in zijn geheel verkopen, en dat was geen optie voor Roularta en De Persgroep. Ook gaapte er een grote kloof tussen vraagprijs en bod. "Dat ging over tientallen miljoenen", zegt een bron.

Of er echt nog een serieuze partij in de running was voor Sanoma, wordt door waarnemers dan ook betwijfeld. De Duitse uitgever Gruner + Jahr liet even interesse blijken, maar een klein en complex land als België is met zijn twee talen geen simpele opgave voor een buitenlands bedrijf. Ook een financiële investeerder lijkt onwaarschijnlijk: de bladenmarkt staat zowel op de lezers- als de advertentiemarkt enorm onder druk. Voor een investeringsfirma die alleen naar de winstcijfers kijkt is dat niet meteen aantrekkelijk.