Direct naar artikelinhoud

Almodóvar slaat terug na heisa Panama Papers

Vandaag komt Julieta, de nieuwe film van Pedro Almodóvar, in de Belgische zalen. Gisteren ging hij in première in Cannes, waar de Spaanse cineast heel even in op het Panama Papers-schandaal, waarin zijn naam en die van zijn broer opduiken.

Het moet Pedro Almodóvar deugd hebben gedaan dat Julieta, zijn twintigste film alweer, méér dan positief wordt ophangen aan de Croisette. Het betekent niet alleen dat de Spaanse filmmaker zich herpakt na de tegenvallende komedie Los amantes pasajeros van drie jaar geleden, maar ook dat de vragen op de persconferentie van Julieta vooral over de film gingen. En niet over de Panama Papers, het schandaal dat de release van de film de afgelopen weken leek te zullen overschaduwen.

Er was slechts één journalist - ere wie ere toekomt: onze collega van De Standaard - die de regisseur confronteerde met de olifant in de kamer: wat vindt u ervan dat uw naam genoemd wordt in de Panama Papers, en vreest u dat het effect heeft op het imago van de film?

Almodóvar deed de vraag af als "wel heel algemeen", maar ontweek ze niet, ook al was de persverantwoordelijke er snel bij om de kritische pers eraan te herinneren dat ze hier waren "om vragen te stellen over de film, en niet over iets anders".

Maar Almodóvar gaf wel antwoord. "Als er een film werd gemaakt over de Panama Papers, zouden mijn broer (Almodóvars vaste producent Agustín, ook zakelijk leider van hun filmbedrijf El Deseo, EWC) en ik slechts figuranten zijn", aldus de regisseur van Todo sobre mi madre en Volver. "Terwijl de Spaanse pers ons behandelde alsof wij de protagonisten waren."

De betrokkenheid van de gebroeders Almodóvar in het schandaal dateert van de jaren tussen 1991 en 1994: na het succes van High Heels waren de twee drie jaar lang geaffilieerd met een offshore-bedrijfje op de Britse Maagdeneilanden. Agustín dekte zijn broer in door de volledige verantwoordelijkheid op zich te nemen ("Pedro houdt zich enkel met creatieve zaken bezig"), en benadrukte later aan Screen dat er geen onderzoek wordt gevoerd, "omdat we geen wet hebben overtreden. Maar dit is wel een probleem voor ons imago."

Pedro lijkt zich daar terdege van bewust. "Ik ben omwille van mijn overtuiging volledig tegen fiscale paradijzen", verklaarde hij in El País. "En ook al gaat het niet over een misdaad, er is wel een moreel aspect dat me overweldigt."

Flop aan box office

In Cannes deed hij netjes het obligatoire fotomoment met hoofdrolspeelsters Emma Suárez en Adriana Ugarte, het promo-interview en de persconferentie. Maar voor de release in Spanje werd de promocampagne tot het absolute minimum beperkt. De film leed eronder: Julieta kende het slechtste openingsweekend uit Almodóvars carrière, met een schamele opbrengst van nog geen 610.000 euro, terwijl zijn vorige films steeds over het miljoen gingen.

"De recensies zijn goed, maar de film scoort niet aan de kassa", vertelde hij nog in El País. Dat ligt deels aan de donkere toon van de film, vermoedt hij, "maar er is ook de invloed van een heleboel media die het tegen je opnemen op het moment dat de film uitkomt. Je kunt dat niet berekenen, maar het moet wel effect hebben."

Dus ook al verbergt hij zich niet achter excuses (tegen de Spaanse televisie: "Ik wist van niets, maar dat wil niet zeggen dat ik niet verantwoordelijk ben"), hij hoopt vooral dat het schandaal de mensen niet tegenhoudt om zijn film te bekijken. Wat hij ook met zoveel woorden tegen de kritische journalist zei. "Het heeft jou toch ook niet tegengehouden om te gaan kijken, toch?"