Direct naar artikelinhoud

Gent laat fietsers omrijden voor Primark-shoppers

Sinds de opening van de Primark in Gent zijn er vaak conflicten tussen voetgangers en fietsers die door de Langemunt rijden. Met het nieuwe circulatieplan zullen de voetgangers, en dus ook de shoppers, daarom voorrang krijgen. Fietsers worden omgeleid.

De winkelstraat Langemunt vormt de verbinding tussen de Vrijdagmarkt enerzijds en de Korenmarkt en de Beestenmarkt anderzijds. De smalle winkelstraat was oorspronkelijk een rustpunt in het Gentse centrum. Maar sinds de komst van de goedkope kledingketen Primark is het tijdens de winkeldagen, net als in de gerenommeerde Veldstraat, over de koppen lopen.

"Fietsen door de Langemunt is in het weekend onmogelijk, zeker sinds de komst van de Primark", zegt Yves De Bruyckere van de Fietsersbond Gent. Het probleem bij de Langemunt is een samenloop van omstandigheden. Er zijn steeds meer fietsers in het autoluwe centrum en nu zijn er ook meer voetgangers die voor de populaire winkelketen komen.

"Het conflict tussen fietsers, voetgangers en het andere verkeer is al langer een probleem. De komst van Primark heeft dit nog versterkt", zegt Gentse schepen van Mobiliteit en Openbare Werken Filip Watteeuw (Groen). Er kwamen al veel klachten binnen over incidenten tussen voetgangers en roekeloze fietsers, vertelt Hubert De Vilder van de Fietsersbond Gent. "Wij zien die mengeling van zwakke weggebruikers als dramatisch." Daarom zal het nieuwe verkeerscirculatieplan, dat op 3 april 2017 ingaat, de stromen splitsen. De fietsers worden tussen 11 uur 's ochtends en 7 uur 's avonds omgeleid.

Maar dat is moeilijk voor de Langemunt, want er zijn niet veel mogelijkheden. De drie alternatieve routes die er zijn, blijken niet altijd ideaal voor fietsers, geeft zelfs Watteeuw toe. "De Kraanlei is een eerste route. Die wordt deel van het voetgangersgebied, dus daar is dan vrijwel geen autoverkeer meer. De kasseien die daar liggen, zijn natuurlijk een moeilijkheid. Ze zijn onlangs al heraangelegd en platter gemaakt, maar ze zijn natuurlijk nog niet ideaal."

De twee andere alternatieven zijn het zogenaamde Graffitistraatje (Werregarenstraatje) en de Belfortstraat, waar onlangs nog tramsporen werden aangelegd. "Zolang de tramlijn niet in gebruik is, zal De Lijn de tramsporen opvullen. Het is natuurlijk nog geen ideale fietsroute, maar de ruimte is wel breed genoeg om te fietsen", zegt Watteeuw. Volgens de schepen is het altijd een afweging tussen de kwaliteit waarborgen voor de voetgangers en de noden van het andere verkeer. "We doen veel inspanningen voor fietsers, maar op andere momenten zijn er aanpassingen voor voetgangers nodig", benadrukt Watteeuw.

Positieve evolutie

Bij de Fietsersbond zullen ze de uitvoering van het hele circulatieplan nauwlettend in de gaten houden. Want de Langemunt is niet de enige straat die overdag verkeersvrij wordt, ook de Mageleinstraat, de Kalandestraat tot en met de Koestraat, de Donkersteeg en de Graslei (in de zomer) zullen uitsluitend voor voetgangers gereserveerd zijn. "We gaan natuurlijk mee in de positieve evolutie van 'eerst stappers, dan trappers, dan openbaar vervoer en dan privéverkeer'. Want we zitten nu eenmaal met een toenemend aantal voetgangers. Maar we dringen ook bij elk overleg aan dat de alternatieven voor fietsers goed genoeg zijn", zegt De Bruyckere.

De Fietsersbond is bezorgd. "Het is een complex verhaal. Maar we zijn bang dat het toch een fietsontradende maatregel zal worden. De assertieve fietsers zullen blijven rijden. Maar fietsers die bang zijn om te rijden, en dat zijn zowel kinderen als volwassenen, zullen hierdoor in moeilijkheden komen of gewoon minder fietsen", zegt De Bruyckere.