Direct naar artikelinhoud

'Zolang er maar geen diamanten in zitten'

Met haar gitzwarte techno stormde Charlotte de Witte het voorbije jaar met 126 beats per minuut door het internationale nachtleven. Als klap op de vuurpijl mocht ze met ons koptelefoons testen.

Geen enkele Belgische koptelefoon klopte in 2016 meer uren dan die van Charlotte de Witte. Eind vorig jaar liet ze Raving George, het pseudoniem waarmee ze doorbrak, inslapen. Sindsdien doet ze het onder haar eigen naam, en dat bracht meteen een volle agenda met zich mee. "Toen ik als 17-jarige begon te dj'en, had ik nooit durven dromen dat dit mijn beroep zou worden", geeft ze toe, wanneer we met haar het audiofiele walhalla New Music in Brussel verkennen. "Ik maakte mixtapes voor het plezier, niet met de intentie beroemd te worden."

Dat ze destijds als Raving George door het leven ging, was een bewuste keuze. "Ik wilde niet dat mensen naar mijn shows kwamen omdat ik borsten heb, maar omdat ze vonden dat ik goede muziek maak. Vorig jaar dacht ik bij mezelf: 'Fuck it. Waarom verstop ik mezelf achter dat macho-pseudoniem?' Ik was klaar om een hoofdstuk af te sluiten. Ik ben gewoon Charlotte de Witte."

Parfum van zweet en gin-tonics

Met het sublieme 'You're Mine', dat ze maakte met Oscar & The Wolf, scoorde Raving George vorig jaar nog een gouden plaat. Maar Charlotte de Witte 2.0 verkent andere oorden. 'Weltschmerz', haar undergroundhit, vat die halve transformatie goed samen: techno die het best aardt in een obscure club waar een parfum van zweet en gin-tonics hangt. "Ik hou van de eenvoud van techno", zegt De Witte. "Er hangt een walm van melancholie over het genre dat mij fascineert."

Intussen trekken de beats van de 24-jarige producer de wereld rond. Charlotte is de rijzende ster aan het technofirmament - een status die ze vorige maand nog bekroond zag op de Red Bull Elektropedia Awards, waar ze tot Best Producer werd verkozen. "Ik heb het afgelopen jaar ruim twintig eigen nummers uitgebracht. Als je dan die prijs krijgt, doet dat iets met je. Het zijn niet alleen mijn ouders meer die vinden dat ik goed bezig ben. Die appreciatie van het publiek en de sector is het mooiste geschenk dat ik in 2016 kon krijgen."

Eigen radioshow

Met een hoop eigen releases is de honger van De Witte echter niet gestild. Ze organiseert regelmatig KNTXT, haar eigen clubavond in de Brusselse Fuse, en op zaterdagavond kaapt ze Studio Brussel met haar radioshow. "Het is door die show dat ik een betere dj ben geworden. Ik moet mezelf wekelijks heruitvinden, om niet in herhaling te vallen. Dat dwingt mij om ook over de omheining te kijken, naar andere genres dan techno. En natuurlijk is zo'n programma een fantastisch platform om niet-uitgebrachte songs op het publiek los te laten."

Wat ze verder zoal onthoudt van 2016? "Pukkelpop was, zoals altijd, memorabel. Het is gewoon onbeschrijfelijk om tienduizend mensen uit hun dak te zien gaan. Maar uiteindelijk maakt het mij weinig uit of ik voor een groot publiek moet spelen of in een intieme setting. Telkens overvalt mij een gevoel van gelukzaligheid, want ik doe het gewoon enorm graag. Het was ook fijn om te zien waar de muziek mij dit jaar overal bracht. Ik leerde in Turkije en Israël nieuwe culturen kennen, en ik toerde voor het eerst door Canada en de VS."

Kán Charlotte de Witte het jaar 2016 nog wel overtreffen? "Dat moet lukken. Volgend jaar staan er tournees door Australië, Latijns-Amerika en Azië op de planning, en ik ben alweer volop technolabels aan het zoeken om nieuwe tracks op uit te brengen. Ik ben nog maar net begonnen, hè!"