Direct naar artikelinhoud

Nieuw is out, tweedehands is in

Tweedehands is volwassen. Vroeger marginaal, nu een bloeiende miljoenensector. Van sociale tewerkstelling tot commerciële spelers. 'Tweedehands is hier om te blijven.'

Vintage klinkt mooier dan tweedehands. En de sector laat het zich welgevallen. Voor een echte financiële doorlichting is de markt nog te weinig transparant, maar dat de cijfers klimmen, mag duidelijk zijn.

Vaandeldrager van de tweedehandssector is uiteraard De Kringwinkel. 118 kringwinkels zijn er vandaag, en nog eens 13 kringwinkelcentra. In die laatste worden spullen gesorteerd en gerepareerd. Goed voor in totaal bijna 234.000 vierkante meter aan winkelruimte.

De totale winkelomzet steeg in 2013 naar 42,6 miljoen euro, tegenover 38,4 miljoen euro het jaar daarvoor. Een verdubbeling tegenover de omzetcijfers van 2006, en intussen vergelijkbaar met de omzet van pakweg de verfwinkelketen Boss Paints, of - om actueel te blijven - de Koninklijke Belgische Voetbalbond.

Sociale werkplaats

Meubelen (38%), vrije tijd (21%) en textiel (15%) zijn de meest verkochte productgroepen, waarvoor de liefst 4,6 miljoen klanten in 2013 een kringwinkel binnenstapten. Of anders gezegd: meer dan één op de drie Belgen kocht al eens iets in een kringwinkel.

Winstcijfers worden evenwel niet meegedeeld. "Het is belangrijk hierbij te vermelden dat De Kringwinkel geen winstoogmerk heeft", zegt algemeen directeur Marleen Vos van Komosie, de koepel van Kringwinkels. "Het merendeel van de centra zijn sociale werkplaatsen. Wat klanten uitgeven in onze winkels gaat naar het creëren van jobs voor mensen met minder kansen op de arbeidsmarkt en naar onze werking." In 2013 klopte de groep zo af op 5.045 mensen - goed voor 3.885 voltijdse equivalenten. "Ongeveer vier op de vijf van onze medewerkers behoren tot kansengroepen."

Het is duidelijk dat de opbrengsten van de kringwinkels, naast die uit de eigen omzet, voornamelijk uit tewerkstellingssubsidies komen. Desondanks beaamt De Kringwinkel wat we met zijn allen aanvoelen: tweedehands zit in de lift.

"Dat klopt", zegt ook Sara Jacobi van 2dehands.be. Wat de kringwinkels zijn voor de offlinewereld, is 2dehands.be voor de internetgeneratie. "We zijn begonnen in 1996, maar de echte groei kwam er in 2010. Met de economische crisis is ook het bewustzijn gegroeid bij de mensen naar de waarde van spullen. Kostenbesparing en een extra centje bijverdienen blijven de voornaamste redenen voor de Belgen om actief te zijn op onze zoekertjessite. Maar de aandacht voor het belang van hergebruik zit duidelijk in de lift. Wat ook meespeelt is dat een tweedehands item vaak net dat unieke en individuele tintje kan geven dat steeds belangrijker wordt in deze tijden van massaproductie. En de vintagehype doet onze sector boomen", zegt Sara Jacobi.

Professor Malaika Brengman (VUB) bevestigt: "Een klassieke denkfout die gemaakt wordt over de tweedehandssector is dat deze bestaat door de crisis. Dat is slechts een deeltje van de verklaring. Wat ook speelt is de consument die veel bewuster is geworden omtrent milieu. Algemeen is het een sector die zijn plaats heeft verworven, en professioneler is geworden. Vandaag kan men ook zonder schroom een kringwinkel binnenstappen, integendeel, men is zelfs fier als men iets op de kop kan tikken."

Kansen te rapen

Pierre Boseret, algemeen directeur van Troc.com Benelux: "Tweedehands was nog nooit zo populair als vandaag en dit biedt kansen voor ons." Troc.com is de commerciële versie van de kringwinkels, en vangt een commissie van 38 tot 45 procent van de verkoopprijs.

In 31 jaar is Troc.com uitgegroeid tot een succesvol netwerk met meer dan 200 winkels in zeven Europese landen (Frankrijk, België, Luxemburg, Zwitserland, Duitsland, Nederland en Spanje).