Direct naar artikelinhoud

De Bruyne verlengt bij Nike, maar deal is klein bier vergeleken met andere sporten

Ook naast het veld worden de prestaties van Kevin De Bruyne beloond. Sportgigant Nike, al jaren leverancier van zijn schoenen en andere sportkledij, deed De Bruyne een aanlokkelijk voorstel om tot na het WK in Qatar in 2022 met hem in zee te gaan. Een contract waar de middenvelder zich in kan vinden, ondanks ook interesse van andere merken. Het Duitse voetbalmagazine Kicker spreekt van een miljoenendeal. Nike slaat zo opnieuw een slag met een dragende kracht bij de Rode Duivels. Vorig seizoen kondigde het bedrijf met veel trots een meerjarige, lucratieve overeenkomst aan met Eden Hazard. De flankaavaller van Chelsea, ook commercieel een hit, wordt door zijn uitstekende prestaties in de Premier League steeds meer een uithangbord van het merk, in het zog van Cristiano Ronaldo en zijn Braziliaanse marketingmagneet Neymar. Met onder andere Thibaut Courtois, Christian Benteke en Romelu Lukaku heeft het Amerikaanse Nike nog Rode Duivels in zijn stal.

In vergelijking met andere sporters als golfers, tennissers en basketbalsterren trekken de merken wel veel minder geld uit voor sponsordeals met voetballers. De 8 miljoen euro van Cristiano Ronaldo en de 7,5 miljoen die Lionel Messi van Adidas krijgt, vallen in het niet als je ze naast het contract zet van topgolfer Rory McIlroy. Volgens de BBC krijgt de jonge Noord-Ier jaarlijks 18 miljoen euro. Achter die kloof schuilt een logica: de voetbalbudgetten moeten worden verdeeld onder clubs en verscheidene spelers, terwijl er bij individuele sporters maar een klein kransje toppers is, dat bovendien niet gebonden is aan clubkledij van een concurrentieel merk.