Direct naar artikelinhoud

'Imagocampagne België is weggesmeten geld'

De federale regering en de deelstaten hebben beslist om een imagocampagne uit te werken die ons land weer positief op de kaart moet zetten na de aanslagen. De campagne heet voorlopig Positive Belgium, zal minstens 4 miljoen euro kosten en moet in het najaar van start gaan. Er wordt een aanbesteding uitgeschreven voor communicatiebureaus uit binnen- en buitenland.

Maar niet iedereen is enthousiast. "Ik zou adviseren: doe het niet, want het zal averechts werken", zegt Peter Anthonissen, expert in reputatiemanagement. "Wat willen ze doen? Zeggen hoe mooi Brussel is? Ondertussen zijn er wel overal stakingen, en blijven die tunnels een probleem. Alles duidt erop dat het imago van België slecht is, dan is zo'n campagne weggesmeten geld."

Voor Anthonissen zijn er andere noden. "Er zijn eerst daden nodig, dan pas woorden. Anders komt zo'n boodschap niet over." Hij roept de regeringen op om eerst de aanslepende problemen met de tunnels, de cipiers, de lucht- verkeersleiders enzovoort aan te pakken. "Pas daarna kan je weer met een reputatie-opbouwende campagne starten."

Ook Nicolas Bouteca, politicoloog aan de UGent, kijkt sceptisch naar Positive Belgium. "Als de buitenlandse media daar niet in meewillen, levert dit weinig op." Volgens hem kan zo'n campagne alleen werken als er ook een concrete maatregel aan gekoppeld wordt. Hij verwijst naar de notionele interestaftrek. "Daar ging men overal mee leuren, en dat heeft wel gewerkt."