Volkswagen schrapt 30.000 banen: Audi Brussel als enige gespaard

© MARC HERREMANS -VUM

Volkswagen heeft met de ondernemingsraad een akkoord bereikt over de afbouw van wereldwijd 30.000 banen. Dat heeft het bedrijf vrijdagochtend bekend gemaakt.

sdv

Met het plan wil de automaker het aangeslagen kernmerk Volkswagen ondersteunen en zich voorbereiden op nieuwe uitdagingen in de sector. Alleen al in Duitsland zullen tegen 2025 zowat 23.000 banen verdwijnen. De afbouw zal gebeuren door onder meer eindeloopbaanmaatregelen. Wereldwijd werken meer dan 624.000 mensen voor het VW-concern, van wie 282.000 in Duitsland.

Het toekomstplan omvat ook investeringen, om het bedrijf voor te bereiden op de toekomst. Er komen 9.000 nieuwe banen bij in Duitsland, wat het nettoverlies op 14.000 banen brengt. Alle vestigingen blijven open.

Sjoemelschandaal

Merkenchef Herbert Diess noemt het toekomstpact “een grote stap voorwaarts voor het bedrijf, een van de belangrijkste in de geschiedenis” van het concern. “Volkswagen moet snel weer geld verdienen en zich wapenen tegen stormen in de toekomst”.

VW wil de kosten tegen 2020 met jaarlijks 3,7 miljard euro drukken. Het sjoemelschandaal bij VW dwingt het concern tot besparen, terwijl het tegelijkertijd veel geld moet steken in de nieuwe trends in de autosector: digitalisering en alternatieve brandstoffen.

Bovendien kent de maker van de Golf en de Passat al enige tijd rendementsproblemen: van elke 100 euro die uit verkoop wordt gehaald, blijft maar 1,60 euro als winst over, waar dan nog eens interesten en belastingen van moeten.

Audi Brussel: “Wij worden als enige gespaard”

In ons land is de fabriek Audi Brussel deel van de groep Volkswagen, moeten we opnieuw vrezen voor drama’s in de autoindustrie? “Voor Audi Brussel gaat dit geen gevolgen hebben”, stelt vakbondsman Hedwin De Clercq (ABVV) als we hem telefonische contacteren. “Volkswagen zal zijn tijdelijke contracten bijna volledig afbouwen. En ook zustermerk Audi heeft dat aangekondigd. Maar het zal om de Audi-fabrieken gaan in Ingelstat (Duitsland), Neckarsulm (Duitsland) en Gÿor (Hongarije). Brussel wordt als enige niet getroffen.”

© edp

Dat heeft de fabriek te danken aan de opstart van de nieuwe elektronische SUV, die vanaf 2018 in productie gaat. “Er zijn veel extra mensen nodig omdat alle vaste medewerkers naar Duitsland moeten voor een bijscholing. Dus bij ons blijven die tijdelijke werknemers onmisbaar”, legt De Clercq uit.

Begin december is er de wereldondernemersraad, en zullen de precieze cijfers bekend worden gemaakt aan de vakbonden.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen