Direct naar artikelinhoud

'90 per uur op snelweg is veiliger en efficiënter'

Mogen we binnenkort 130 kilometer per uur rijden op de autosnelweg? Veel chauffeurs hopen erop, nu federaal minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) een studie heeft besteld over de variabele snelheidslimiet. Maar experts willen ons juist trager zien rijden.

Flexibele snelheidslimieten: dat betekent mogelijk dat we binnenkort straffeloos meer dan 120 km/u mogen rijden. Maar niet als het aan Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) ligt. "Uit een studie van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) blijkt dat er, als we op de autosnelweg tien kilometer per uur sneller rijden, er jaarlijks 25 dodelijke slachtoffers meer zullen vallen. We zitten nu al aan de schande van 400 verkeersdoden per jaar in Vlaanderen. Van 130 km/u kan dus geen sprake zijn."

Verkeersexpert Willy Miermans van de Universiteit Hasselt is ook geen voorstander van 130 km/u. "We mogen Duitsland en Frankrijk niet zomaar als voorbeeld nemen, dat is appelen met peren vergelijken. In die landen heb je niet om de vijf kilometer een op- en afrit zoals in ons land."

1. Minder files

In plaats van de snelheid op de autosnelweg te verhogen, wil Miermans die juist verlagen. "Als er file dreigt, zouden we allemaal 60 of 70 km/u moeten rijden. Zo wordt de capaciteit van de wegen beter benut. Je kan dichter op elkaar rijden dan als je met 120 km/u vlamt. Maar het is natuurlijk niet evident om mensen trager te doen rijden op een moment dat er nog geen file is. 90 km/u lijkt me dus een mooi compromis tussen veiligheid en wat chauffeurs zullen accepteren."

2. Minder ongevallen

Als de maximumsnelheid naar 90 verlaagt, zal iedereen volgens Miermans die snelheid halen en zullen we dus allemaal even snel rijden. En zonder grote snelheidsverschillen zullen er minder ongevallen gebeuren. "Bovendien zullen ze ook minder ernstig zijn: met 90 kilometer per uur op de staart van een file inrijden, is beter dan met 120."

Intelligente snelheidsaanpassing (ISA) kan de oplossing zijn voor alle ongevallen- en fileleed. Dat systeem in je auto zorgt ervoor dat je je op een bepaalde plek aan een bepaalde snelheid houdt. "De experimenten zijn succesvol", vertelt Miermans. "Mocht één wagen op de vijf met het systeem uitgerust zijn, zou iedereen even snel rijden en zal het aantal ongevallen en files een diepe duik nemen."

3. Duidelijke interpretatie

Minister Galant wil onder meer laten onderzoeken of de snelheidslimiet lager kan bij regenweer. Maar "regels die voor interpretatie vatbaar zijn, werken niet", waarschuwt Vlaams Parlementslid Jef Van den Bergh (CD&V), verwijzend naar het inhaalverbod voor vrachtwagens bij regenweer.

Van den Bergh pleit ervoor om de maximumsnelheid van 120 km/u te behouden maar uitzonderingen op elektronische snelheidsborden boven de rijbaan aan te duiden. Overtredingen kunnen dan ook makkelijk gemeten worden via digitale camera's, gelinkt aan de borden.